02PRA1  >  Fyzikální praktikum 1

Počet hodnotících: 10 / 62
Procento hodnotících: 16 %
|===.................|

Zapsaných na předmět: 62 studentů.
Ukončilo předmět: 44 studentů.
|==============......| 70 %

Adam Jaroslav Ing. [ Cvičící ]
Bielčík Jaroslav Mgr. Ph.D. [ ]
Gajdošová Katarína Bc. [ ]
Jakoubek Tomáš Ing. [ Cvičící ]
Koštejn Martin Ing. [ ]
Krbec Jaroslav Ing. [ Cvičící ]
Mareš Jan Ing. [ ]
Rusňáková Olga Ing. [ Cvičící ]
Skoupil Dalibor Ing. [ Cvičící ]
Šimko Miroslav Ing. [ Cvičící ]


N : Poznámky k předmětu. (návaznost na ostatní předměty, relevantnost, atd.) [7]
  • Myslím si, že na hodinovou dotaci 0+4, což se s domácí dotací rovná 24, je 6 kreditů celkem málo. Ale jinak praktika samotná byla zábavná a ke konci semestru si už člověk na vypracovávání protokolů zvykl.
    studijní průměr: <1.0, 1.5>
  • Často se stalo, že teorie potřebná na praktikách ještě nebyla probrána v ostatních předmětech a teoretický úvod v návodu nestačil (hlavně pokus č. 9, kmity na struně. Dělal jsem jej jako první z pokusů, když to na VOAF ještě probráno nebylo a například jsem ani nerozuměl vzorečku, ve kterém se vyskytovalo T a myslela se pod tím síla, což do té doby nikde nebylo a v návodu tato drobnost chyběla)
    studijní průměr: (1.5, 2.0>
  • Některé témata odpovídala probíraným v přednáškách. Zajímavé porovnání reality a teorie.
    studijní průměr: (1.5, 2.0>
  • Vřele doporučuji v 1. ročníku jako přípravu na předmět PRA1 navštěvovat ZFM1 a ZFM2. I po absolvování těchto předmětů mi příprava na praktikum zabrala cca 2 hodiny týdně. Plus 10 - 15 hodin týdně zpracování dat a psaní protokolu. Nedokážu si představit, jak dlouho by mi to trvalo, kdybych zmíněné předměty minulý rok nenavštěvovala.
    studijní průměr: (1.5, 2.0>
  • mezi spolužáky jsem byl trošku za magora, když jsem si praktika zvolil zcela dobrovolně, ale nelituji toho. Nakonec to taková brutalita, jak se říká, není a dají se zvládnout. Jen kdyby tam nebyl ten obrácený vysavač, který dělá hluk na celou místnost a asi tisíckrát se proti sobě pouští vozíčky, které se potom srazí a jedou zase zpátky. Vzduchová dráha mě nebavila ani na ZFM, ani tady. Doporučuji začínat úlohou hned za ní, abyste se tomuto zlu vyhnuli.
    studijní průměr: (2.0, 2.5>
  • Praktika jdou ruku v ruce s přednáškou z experimentální fyziky. Holt je to rozdíl, když o něčem jen slyšíte nebo čtete, a když si to skutečně na vlastní ruce vyzkoušíte a ohmatáte. Část experimentů se navíc kryje s nějakou probíranou / již probranou látkou. Kreditová dotace štědrá (ale každý jeden z těch šesti kreditů je vykoupen odříkáním, vztekáním se nad gnuplotem / latexem a občasnou bezesnou nocí). Praktika jsou zaručeně největší žrout času. Nestíhala jsem kvůli protokolu vůbec nic - přípravu na jazyky, na cvičení z ostatních předmětů, ani přípravu na další experiment (ovšem pozor! Z domácí přípravy jste zkoušeni, a to na známky, které se dozvíte závěrem semestru). Musím říct, že letos (oproti zvěstem z minulých let) byli asistenti tolerantní, co se opravování protokolů týče. Nevím o jediné skupině, která by experiment musela opakovat, nebo z protokolu dostala F. Velkou výtku mám vůči zadáním pokusů. Nejen, že často přímo přetékají ELEMENTÁRNÍMI GRAMATICKÝMI CHYBAMI (styďte se!), ale jsou často jaksi nesrozumitelná a nejednoznačná. A běda, jak chybí asistent, který má váš aktuální hokus pokus na starosti. Ostatní si s ním totiž nevědí rady. ALE NESPOLÉHEJTE NA ASISTENTY! Nechají vás věci nezměřit / změřit špatně (a nevšimnou si ani jednoho, ani druhého), poradí vám tak, že vás to zmate! Spoléhejte jen sami na sebe, každý experiment si třikrát překontrolujte, přečtěte si zadání zepředu zezadu, ujasněte si, co všechno máte měřit (a stejně vám to často ve výsledku bude plat prtný). Vřele doporučuji, aby si každý, kdo chce praktika absolvovat se ctí a bez psychické újmy, pořídil Hermionin obraceč času. Musím ale zopakovat, že ačkoliv jsem během semestru kvůli praktikům často byla frustrovaná, mě těch 6 vydených kreditů příjemně hřeje u srdíčka.
    studijní průměr: (1.5, 2.0>
  • O praktikách jsem od studentů z minulých let slyšel, že jsou peklo samo. Z vlastní zkušenosti musím ovšem poznamenat, že se nejedná o peklo, nýbrž o očistec. I přesto, že jsem v prvním ročníku absolvoval dvousemestrální kurz Dr. Chaloupky - Základy fyzikálních měření - se mi nepodařilo zpočátku trefit do noty nelítostným asistentům, kteří v zubech držejíce červené pero bez uzardění strhávali body za každou chybející čárku, citaci, popisek obrázku nebo případně gramatickou chybu navzdory tomu, že jimi napsané návody k úlohám by průměrný gymnaziální češtinář v záchvatu vzteku a infarktu rozsápal. Na stránkách praktik je k dispozici ukázka "hezkého protokolu", který má údajně odpovídat standardům, kterými se asistenti při opravování řídí. Bohužel se nikdo dopředu nezmínil, že každý asistent má vlastní standard, a proto spíše než skutečné opravování vypadá rozdávání známek jako losování loterie. Samotné provádění úloh zabralo většinou plné čtyři hodiny, které byly rozvrhem praktiku věnovány, ovšem v pár případech se mi poštěstilo, ať už kvůli nefunkční úloze nebo díky zázraku, opustit školu ještě za světla. Protokoly zprvu rušily plány na víkend, postupem času se však jejich časová náročnost snížila na zrušenou neděli, ty poslední se mi podařilo napsat těsně před začátkem praktik. Oněch šest kreditů, které za dokončení praktik obdržíte, jest vykoupeno potem a krví, avšak je to obnos té práci velmi odpovídající. Nakonec předmět hodnotím kladně, protože budoucím vědcům ukáže, že fyzika není jenom zábava s Lagrangiány, ale i tuna tvrdé vědecké práce.
    studijní průměr: (2.0, 2.5>

N : Předmět byl pro mne přínosem. [10] 1.30
1 : |==============......| 70 % [7] rozhodně ano
2 : |======..............| 30 % [3] spíše ano
3 : |....................| 0 % [0] neutrální
4 : |....................| 0 % [0] spíše ne
5 : |....................| 0 % [0] rozhodně ne

N : Měl(a) jsem o předmět zájem. [10] 1.70
1 : |============........| 60 % [6] rozhodně ano
2 : |======..............| 30 % [3] spíše ano
3 : |....................| 0 % [0] neutrální
4 : |....................| 0 % [0] spíše ne
5 : |==..................| 10 % [1] rozhodně ne