Studijní plány a sylaby FJFI ČVUT v Praze

-

Aktualizace dat: 15.10.2017

english

Bakalářské studiumFyzikální technika
1. ročník
předmět kód vyučující zs ls zs kr. ls kr.

Povinné předměty

Matematika 1, 201MAT12 Fučík 6 z 6 z 4 4
Předmět:Matematika 101MAT1Ing. Fučík Radek Ph.D.6 Z-4-
Anotace:Předmět seznamuje posluchače prvního semestru bakalářského studia se základy matematické analýzy funkce jedné reálné proměnné. Obsahuje úvod do diferenciálního a integrálního počtu, přičemž důraz je kladen zejména na aplikace v praktických úlohách.
Osnova:1. Funkce a jejich vlastnosti.
2. Limity funkcí.
3. Spojitost.
4. Pojem derivace, tečna ke grafu funkce, základní pravidla pro derivování, derivace vyšších řádů.
5. Věta o přírůstku funkce a její aplikace, lokální extrémy funkce, extrémy na množině, asymptoty, průběh funkce.
6. Primitivní funkce, substituce, metoda per partes. Určitý integrál, Newtonova a Riemannova definice, výpočet plochy. Primitivní funkce k trigonometrickým funkcím, střední hodnota integrálu.
7. Transcendentní funkce: definice logaritmu, jeho vlastnosti, exponenciála, hyperbolické a cyklometrické funkce, jejich derivace.
8. Aplikace určitého integrálu: délka grafu funkce, objem a povrch rotačních těles.
Osnova cvičení:1. Funkce a jejich vlastnosti: definiční obory, obory hodnot, inverzní funkce, absolutní hodnota, nerovnice, kvadratické nerovnice, grafy funkcí, skládání funkcí, polynomy, dělení polynomů.
2. Limity funkcí:limity základních funkcí, limity trigonometrických funkcí.
3. Spojitost: vyšetřování spojitosti funkcí z definice, určování typů nespojitostí.
4. Derivace funkce: počítání derivace dle definice, pravidla pro derivace základních funkcí, tečna ke grafu funkce, derivace vyšších řádů.
5. Věta o přírůstku funkce a její aplikace, konvexita, konkavita a inflexní bod, lokální a globální extrémy funkcí, asymptoty, průběh funkce.
6. Integrální počet: hledání primitivní funkce, metoda substituce, metoda per partes, pokročilé techniky integrace trigonometrických funkcí, určitý integrál, Newtonova formule.
7. Transcendentní funkce: definice logaritmu, jeho vlastnosti, exponenciála, hyperbolické a cyklometrické funkce, jejich derivace.
8. Aplikace určitého integrálu: plocha pod grafem funkce, délka grafu funkce, objem a povrch rotačních těles.
Cíle:Znalosti:
Elementární pojmy matematické analýzy týkající se diferenciálního a integrálního počtu reálné funkce jedné reálné proměnné.

Schopnosti:
Pochopení základních principů matematické logiky a matematické analýzy.
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:Diferenciální počet, integrální počet, funkce jedné reálné proměnné, limita, extrémy funkce, průběh funkce.
Literatura:Povinná literatura:
[1] Calculus, One Variable, S.L.Salas, Einar Hille, John Wiley and Sons, New York, Chichester, Brisbane, Toronto, Singapore, 1990 (6th edition), ISBN 0-471-51749-6

Doporučená literatura:
[2] Gillman, McDowell: Matematická analýza, SNTL, Praha, 1983.
[3] Kluvánek, Mišík, Švec: Matematika 1,2,3, SVTL, Bratislava, 1959.
[4] Dontová: Matematika 1,2, ČVUT, Praha, 1988

Předmět:Matematika 201MAT2Ing. Fučík Radek Ph.D.-6 Z-4
Anotace:Obsahem předmětu, který přímo navazuje na předmět Matematika 1, jsou pokročilé techniky integrace a zobecněný Riemannův integrál, úvod do křivek daných parametricky (speciálně v polárních souřadnicích), základní výklad o číselných posloupnostech, nekonečných řadách a konečně rozvoj funkce do mocninné (Taylorovy) řady a jeho aplikace.
Osnova:1. Techniky integrace.
2. Zobecněný Riemannův integrál, kritéria konvergence.
3. Kuželosečky: elipsa, hyperbola, parabola.
4. Polární souřadnice.
5. Parametricky zadané křivky: délka křivky, tečny ke křivce, plochy, objemy a povrchy rotačních těles.
6. Posloupnosti: limita posloupnosti, důležité limity, kritéria konvergence.
7. Řady, kritéria konvergence, absolutní a neabsolutní konvergence, řady se střídavými znaménky.
8. Mocninné řady. Derivování a integrování mocninných řad.
9. Taylorův polynom, Taylorova řada, rozvoje důležitých funkcí do mocninných řad.
Osnova cvičení:1. Pokročilé techniky integrace: integrály racionálních funkcí, parciální zlomky, integrace výrazů s trigonometrickými funkcemi.
2. Nevlastní Riemannův integrál: výpočet nevlastních integrálů, kritéria konvergence.
3. Kuželosečky: kružnice, elipsa, hyperbola, parabola, identifikace kuželoseček, popis kuželoseček pomocí vzdáleností bodů a vzdáleností bodu a přímky.
4. Polární souřadnice: transformace bodů a rovnic mezi kartézskými a polárními souřadnicemi.
5. Parametricky zadané křivky: délka křivky, tečny ke křivce, plochy, objemy a povrchy rotačních těles.
6. Vlastnosti množin: hledání suprema a infima.
7. Posloupnosti: limita posloupnosti, důležité limity, kritéria konvergence.
8. Nekonečné řady: kritéria konvergence, absolutní a neabsolutní konvergence, řady se střídavými znaménky.
9. Mocninné řady: obor konvergence, poloměr konvergence, derivování a integrování mocninných řad, sčítání číselných řad pomocí mocninných řad.
10. Taylorův polynom a Taylorova řada: rozvoje důležitých funkcí do mocninných řad.
Cíle:Znalosti:
Pokročilé integrační techniky, zobecněný Riemannův integrál, číselné posloupnosti, nekonečné a mocninné řady.

Schopnosti:
Pochopení základních principů matematické logiky a matematické analýzy. Schopnost rozvoje funkce do mocninné řady (Taylor).
Požadavky:Absolvování předmětu Matematika 1.
Rozsah práce:
Kličová slova:Diferenciální počet, integrální počet, funkce jedné reálné proměnné, číselné posloupnosti, nekonečné řady, mocninné řady, Taylorova řada.
Literatura:Povinná literatura:
[1] Calculus, One Variable, S.L.Salas, Einar Hille, John Wiley and Sons, New York, Chichester, Brisbane, Toronto, Singapore, 1990 (6th edition), ISBN 0-471-51749-6

Doporučená literatura:
[2] Gillman, McDowell: Matematická analýza, SNTL, Praha, 1983.
[3] Kluvánek, Mišík, Švec: Matematika 1,2,3, SVTL, Bratislava, 1959.
[4] Dontová: Matematika 1,2, ČVUT, Praha, 1988

Matematika, zkouška 1, 201MATZ12 Fučík - zk - zk 2 2
Předmět:Matematika, zkouška 101MATZ1Ing. Fučík Radek Ph.D.- ZK-2-
Anotace:Obsahem předmětu je zkouška k příslušnému předmětu dle studijního plánu.
Osnova:Obsahem předmětu je zkouška k příslušnému předmětu dle studijního plánu.
Osnova cvičení:
Cíle:Ověření znalostí a schopností v dané oblasti zkouškou.
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:
Literatura:Literatura a další pomůcky jsou dány příslušným předmětem dle studijního plánu, k němuž se zkouška vztahuje.

Předmět:Matematika, zkouška 201MATZ2Ing. Fučík Radek Ph.D. / Ing. Tušek Matěj Ph.D.-- ZK-2
Anotace:Obsahem předmětu je zkouška k příslušnému předmětu dle studijního plánu.
Osnova:Obsahem předmětu je zkouška k příslušnému předmětu dle studijního plánu.
Osnova cvičení:
Cíle:Ověření znalostí a schopností v dané oblasti zkouškou.
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:
Literatura:Literatura a další pomůcky jsou dány příslušným předmětem dle studijního plánu, k němuž se zkouška vztahuje.

Mechanika02MECH Břeň, Štoll 4+2 z - - 4 -
Předmět:Mechanika02MECHRNDr. Břeň David Ph.D.4+2 Z-4-
Anotace:Fyzika jako přírodní věda, fyzikální veličiny a jednotky.
Kinematika hmotného bodu, základní druhy pohybů a jejich superpozice. Dynamika hmotného bodu, řešení pohybových rovnic jednorozměrných pohybů, úloha o pohybu v centrálním silovém poli, síly v neinerciálních vztažných soustavách. Mechanika soustavy hmotných bodů, úloha dvou těles, srážky částic. Mechanika tuhého tělesa, rotace. Základy mechaniky kontinua, pohyb pružných těles, kapalin a plynů. Zvuk.
Osnova:1.Kinematika. Zrychlení tečné a normálové. Skládání pohybů.
2.Newtonovy zákony, síla, impuls, práce, výkon, energie.
3.Jednorozměrný pohyb. Harmonický oscilátor.
4.Rezonance. Matematické kyvadlo.
5.Pohyb v centrálním poli. Keplerova úloha.
6.Neinerciální soustava, setrvačné síly.
7.Věty impulsové, zákony zachování.
8.Úloha dvou těles, srážky částic a rozptyl.
9.Tuhé těleso, moment setrvačnosti.
10.Setrvačníky, Eulerovy rovnice
11.Základy mechaniky kontinua.
12.Pružnost, Hookeův zákon.
13.Rovnováha a pohyb tekutin, šíření zvuku.
Osnova cvičení:Procvičování příkladů na téma:
1.Kinematika. Zrychlení tečné a normálové. Skládání pohybů.
2.Newtonovy zákony, síla, impuls, práce, výkon, energie.
3.Jednorozměrný pohyb. Harmonický oscilátor.
4.Rezonance. Matematické kyvadlo.
5.Pohyb v centrálním poli. Keplerova úloha.
6.Neinerciální soustava, setrvačné síly.
7.Věty impulsové, zákony zachování.
8.Úloha dvou těles, srážky částic a rozptyl.
9.Tuhé těleso, moment setrvačnosti.
10.Setrvačníky, Eulerovy rovnice
11.Základy mechaniky kontinua.
12.Pružnost, Hookeův zákon.
13.Rovnováha a pohyb tekutin, šíření zvuku.
Cíle:Znalosti:
Naučit se základy mechaniky, řešit jednoduché pohybové rovnice.

Schopnosti:
Řešení jednoduchých pohybových rovnic a fyzikálních úloh z oblasti mechaniky hmotného bodu i soustavy hm. bodů
Požadavky:Znalosti na úrovni středoškolské matematiky a fyziky.
Rozsah práce:
Kličová slova:Mechanika
Literatura:Povinná literatura:
[1] I. Štoll, Mechanika. ČVUT, Praha 2003

Doporučená literatura:
[2] Kvasnica et al.: Mechanika. Academia, Praha 1988
[3] J. Kvasnica: Matematický aparát fyziky, Academia, Praha 1997

Mechanika, zkouška02MECHZ Břeň, Štoll - zk - - 2 -
Předmět:Mechanika - zkouška02MECHZRNDr. Břeň David Ph.D.- ZK-2-
Anotace:Osahem předmětu je zkouška z příslušného předmětu dle studijního plánu.
Osnova:Obsahem předmětu je zkouška z příslušného předmětu dle studijního plánu.
Osnova cvičení:
Cíle:Ověření znalostí a schopností v dané oblasti zkouškou.
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:
Literatura:Literatura a další pomůcky jsou dány příslušným předmětem dle studijního plánu, k němuž se zkouška vztahuje.

Elektřina a magnetismus02ELMA Chadzitaskos - - 4+2 z,zk - 6
Předmět:Elektřina a magnetismus02ELMAprof. Ing. Chadzitaskos Goce CSc.-4+2 Z,ZK-6
Anotace:Elektrostatika bodových a spojitě rozložených nábojů, vodičů a dielektrik, stacionární elektrický proud. Relativistická mechanika. Vlastnosti elektrického a magnetického pole, elektromagnetická indukce a elektromagnetické pole, elektrické a magnetické vlastnosti látek. Maxwellovy rovnice.
Osnova:1. Elektrostatika, úvod, Coulombův zákon, energie soustavy nábojů, pole
2. Gaussův zákon, potenciál, parciální derivace
3. Gradient, divergence,rotace
4. Multipólový rozvoj, dipól, vektor polarizace
5. Vodiče a dielektrika
6. Stacionární elektrické pole, vodivost, klasická teorie vodivosti
7. Základy speciální teorie relativity, Einsteinův princip, Lorentzovy transformace
8. Relativistická hmotnost a hybnost
9. Síly mezi pohybujícími se náboji.
10. Biotův Savartův zákon, transformace E,B, vektorový potenciál
11. Magnetický dipól, magnetizace, magnetika.
12. Hallův jev, elektromagnetická indukce
13. Přechodové jevy, RLC obvody
14. Maxwellovy rovnice
Osnova cvičení:1. Elektrostatika, úvod, Coulombův zákon, energie soustavy nábojů, pole
2. Gaussův zákon, potenciál, parciální derivace
3. Gradient, divergence,rotace
4. Multipólový rozvoj, dipól, vektor polarizace
5. Vodiče a dielektrika
6. Stacionární elektrické pole, vodivost, klasická teorie vodivosti
7. Základy speciální teorie relativity, Einsteinův princip, Lorentzovy transformace
8. Relativistická hmotnost a hybnost
9. Síly mezi pohybujícími se náboji.
10. Biotův Savartův zákon, transformace E,B, vektorový potenciál
11. Magnetický dipól, magnetizace, magnetika.
12. Hallův jev, elektromagnetická indukce
13. Přechodové jevy, RLC obvody
14. Maxwellovy rovnice
Cíle:Znalosti:
Základy elektřiny a magnetismu.

Schopnosti:
Výpočet úloh z elektřiny a magnetismu.
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:Fyzika, elektřina, magnetismus, speciální relativita
Literatura:Povinná literatura:
[1] I. Štoll: Elektřina a megnetimus, ČVUT Praha 2003
[2] B. Sedlák, I. Štoll: Elektřina a megnetimus, Academia Praha 2002

Doporučená literatura:
[3] Paul A. Tipler: Physics I, II. Worth Publisher, 1976.

Termika a molekulová fyzika02TER Jizba - - 2+2 z,zk - 4
Předmět:Termika a molekulová fyzika02TERIng. Jizba Petr Ph.D.-2+2 Z,ZK-4
Anotace:1. teplotní roztažnost a rozpínavost látek, přenos tepla
2. stacionární a nestacionární vedení tepla, přestup a prostup tepla,
3. 1. a 2. princip termodynamický, ideální i reálný plyn, entropie.
4. nechemické systémy: dielektrikum a magnetikum
5. Maxwellovy vztahy a termodynamické potenciály
6. kinetická teorie látek: Maxwellovo rozdělení rychlostí, ekvipartiční teorém
Osnova:1. Teplotní roztažnost látek: délková,plošná a objemová, rozpínavost plynů
2. Šíření tepla vedením, prouděním a zářením, stacionární vedení s dokonalou i nedokonalou izolací
3. Nestacionární vedení tepla, obecná rovnice vedení tepla
4. Přestup a prostup tepla
5. Nultý a první princip termodynamiky, děje v ideálním plynu, druhý princip termodynamiky, Carnotův cyklus, obecný kruhový děj, Clausiova nerovnost
6. Entropie homogenního chemického systému, Gibbsův paradox
7. Obecná teplota, absolutní termodynamická teplota
8. Termodynamické proměnné nechemických systémů
9. Tepelná kapacita KV a KP
10. Třetí princip termodynamiky.
11. Ekvipartiční teorém a jeho důsledky.
12. Maxwellova rovnovážná rozdělovací funkce rychlostí
13. Van der Waalsova stavová rovnice, Jouleův a Thomsonův pokus, zkapalňování plynů
Osnova cvičení:1. Teplotní roztažnost látek
2. Šíření tepla vedením. Stacionární a nestacionární vedení tepla
3. Přestup a prostup tepla
4. Nultý a první princip termodynamiky, děje v ideálním plynu
5. Druhý princip termodynamiky, Carnotův cyklus, obecný kruhový děj
5. Entropie homogenního chemického systmu, směšovací entropie
6. Tepelná kapacita KV a KP
7. Třetí princip termodynamiky
8. Reálný plyn, Van der Waalsova stavová rovnice
Cíle:Znalosti:
Znalosti základních jevů a procesů které probíhají v chemických (a některých nechemických) termodynamických systémech.

Schopnosti:
Aplikace matematického a koncepčního aparátu termodynamiky na konkrétní příklady z fyzikální a inženýrské praxe
Požadavky:znalost diferenciálního a integrálního počtu na úrovni úvodních kurzů
Rozsah práce:
Kličová slova:Teplo, molekulová fyzika, termodynamické zákony
Literatura:Povinná literatura :
[1] Z. Maršák:Termodynamika a statistická fyzika,ČVUT, Praha, 2000.
[2] Z. Maršák, E. Havránková: Sbírka řešených příkladů z fyziky(Termika a molekulová fyzika), ČVUT,Praha, 2004.

Doporučená literatura:
[3] J.Kvasnica, Termodynamika, (SNTL,1965)
[4] K.Huang, Statistical Physics, (Wiley 1987, 2002)
[5] F.Reif, Fundamentals of statistical and thermal physics, (McGraw-Hill, 1965)

Dějiny fyziky 102DEF1 Jex 2+0 z - - 2 -
Předmět:Dějiny fyziky 102DEF1prof. Ing. Jex Igor DrSc.2+0 Z-2-
Anotace:Fyzika a její místo mezi ostatními vědami. Vztah člověka a přírody. Přírodní vědy ve starém Orientě a Řecku, řečtí přírodní filozofové, Aristoteles. Helénistická fyzika, Archimedes. Arabská věda, věda ve středověké Evropě. Renesanční věda - da Vinci, Giordano Bruno. Koperník, Kepler, Galileo, Huygens. Vznik fyziky jako experimentální vědy. Newton a jeho dílo.
Osnova:1. Fyzika a její místo mezi ostatními vědami, vztah člověka a přírody
2. Původ člověka, myšlení a kultury
3. Věda starého Orientu, Egypta, Indie a Číny
4. Řecká přírodní filosofie, atomisté
5. Aristotelova fyzika
6. Fyzika v období helénismu, Archimedes
7. Arabská věda
8. Věda ve středověké Evropě
9. Koperník a heliocentrismus
10. Fyzika v období renesance
11. Kepler a Galilei
12. Vědecká revoluce v 17. století
13. Newton a vznik klasické mechaniky
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
Získat ucelený pohled na vznik fyzikálního myšlení a poznatků, jak se vyvíjely od nejstarších počátků až do začátku novověku. Vědět, jak došlo k oddělení logického, matematicky podloženého výkladu přírody od původních mytologických představ a zdůraznit příspěvek národů starého Orientu a antického Řecka. Ukázat, jak vývoj vědy a techniky v průběhu evropského středověku vyústil v experimentálně podloženou vědeckou revoluci, která otevřela cestu k naší dnešní technické civilizaci.

Schopnosti:
Podle stupně zájmu rozšiřovat své znalosti dalším studiem literatury, dokázat se v ní orientovat a být schopen připravit pojednání na vybrané téma z historie tohoto období fyziky.
Požadavky:Požadavky:
Obecná znalost dějin lidstva a základních zákonů fyziky na středoškolské úrovni.
Rozsah práce:
Kličová slova:Historie, fyzika, antika, středověk
Literatura:Povinná literatura:
[1] I. Štoll: Dějiny fyziky, Praha, Prometheus 2009.
[2] I. Kraus: Fyzika od Thaleta k Newtonovi, Praha, Academia 2007.

Doporučená literatura:
[3] Aristoteles: Fyzika, Praha, P. Rezek 1996
[4] Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha, NČSAV 1962.
[5] Řečtí atomisté. Svoboda, Praha 1980.
[6] Lucretius: O přírodě, Praha, Svoboda 1971.
[7] Z. Horský: Kepler v Praze, Praha, Mladá fronta 1980.
[8] V. Malíšek: Co víte o dějinách fyziky, Praha, Horozonz 1996.
[9] R. Zajac, J. Šebesta: Historické pramene súčasnej fyziky, Bratislava, Alfa 1990..

Dějiny fyziky 202DEF2 Jex - - 2+0 z - 2
Předmět:Dějiny fyziky 202DEF2prof. Ing. Jex Igor DrSc.-2+0 Z-2
Anotace:Vývoj klasické mechaniky po Newtonovi, Bernoulliové, Euler, Lagrange. Historický vývoj optiky, korpuskulární a vlnový přístup. Elektřina a magnetismus - elektrostatika, galvanismus, elektrodynamika a elektromagnetismus., Faraday a Maxwell. Termodynamika a její zákony, statistická fyzika, Boltzmann. Zrod moderní kvantové a relativistické fyziky, Planck a Einstein. Objev radioaktivity, struktury atomu, atomového jádra, Rutherford a Bohr. Cesta k jaderné energii. Elementární částice, standardní model. Dnešní pohled na přírodu a vesmír.
Osnova:1. Vývoj klasické mechaniky po Newtonovi, Bernoulliové, Euler, Lagrange, Laplace
2. Historický vývoj optiky, korpuskulární a vlnový přístup
3. Elektřina a magnetismus - elektrostatika, galvanismus, elektrodynamika a elektromagnetismus, Faraday a Maxwell
4. Termodynamika a její zákony, statistická fyzika, Boltzmann
5. Vědecká revoluce 20. století, zrod moderní fyziky
6. Planck a hypotéza kvant
7. Einstein a speciální teorie relativity
8. Objev radioaktivity, struktury atomu, atomového jádra, Rutherford a Bohr
9. Vznik kvantové fyziky a její aplikace, Heisenberg, Schrödinger
10. Objev štěpení uranu a cesta k jaderné energii
11. Kosmické záření, urychlovače, elementární částice a standardní model
12. Einstein a vesmír, obecná teorie relativity
13. Dnešní pohled na přírodu a vesmír.
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
Znát příčiny a souvislosti vzniku klasické newtonovské mechaniky, Faradayovy a Maxwellovy teorie elektromagnetismu a vývoje termodynamiky a statistické fyziky. Porozumět logickému vyústění klasické fyziky do moderní relativistické, kvantové a jaderné fyziky v průběhu 20. století a naznačit perspektivy jejího dalšího vývoje.

Schopnosti:
Podle stupně zájmu rozšiřovat své znalosti dalším studiem literatury, dokázat se v ní orientovat a být schopen připravit pojednání na vybrané téma z historie tohoto období fyziky.
Požadavky:Znalost a porozumění vzniku a vývoji klasické a moderní fyziky v rozsahu přednášky Dějiny fyziky 1..
Rozsah práce:
Kličová slova:Klasická fyzika, moderní fyzika
Literatura:Povinná literatura:
[1] I. Štoll: Dějiny fyziky, Praha, Prometheus 2009.
[2] I. Kraus: Fyzika v kulturních dějinách Evropy, Praha, ČVUT 2007, 2008, 2009..

Doporučená literatura:
[3] T. Bührke: Převratné objevy be fyzice, Praha, Academia 1999.
[4] L. Eckrtová: Cesty poznávání ve fyzice,Praha, Prometheus 2004.
[5] A. Einstein, L. Infeld: Fyzika jako dobrodružství poznání, Praha, Orbis 1971.
[6] V. Malíšek: Co víte o dějinách fyziky, Praha, Horozonz 1996.
[7] R. Zajac, J. Šebesta: Historické pramene súčasnej fyziky, Bratislava, Alfa 1990..

Experimentální fyzika 102EXF1 Petráček - - 2+0 z - 2
Předmět:Experimentální fyzika 102EXF1doc. RNDr. Petráček Vojtěch CSc.-2+0 Z-2
Anotace:Přednáška si klade za cíl seznámení studentů se základy fyzikálních měření, s postupy měření základních fyzikálních veličin a s postupy vyhodnocení fyzikálních měření.
Osnova:1. Úvod do problematiky fyzikálních měření
2. Chyby měření
3. Zpracování měření
4. Simulace Monte Carlo
5. Optické odečítací pomůcky, měření délek
6. Vážení, hmotnost
7. Měření hustoty
8. Měření zrychlení
9. Měření modulu pružnosti v tahu a ve smyku
10. Měření práce a výkonu
11. Měření viskosity a rychlosti proudění
12. Měření tlaků, získávání nízkých tlaků
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
Základy experimentálních postupů a metod v oblasti, se kterou se studenti v pozdějších fázích studia setkají.

Schopnosti:
Orientace v metodách experimentální fyziky
Požadavky:Znalosti na úrovni základního kurzu fyziky
Rozsah práce:
Kličová slova:Fyzikální měření, Monte Carlo, simulace
Literatura:Povinná literatura:
[1] Brož: Základy fyzikálních měření I., SNTL 1983

Doporučená literatura:
[2] Kolektiv KF: Fyzikální praktikum I., ČVUT Praha 1989

Základy fyzikálních měření 1, 202ZFM12 Chaloupka, Škoda 2+0 z 0+2 z 2 2
Předmět:Základy fyzikálních měření 102ZFM1RNDr. Chaloupka Petr Ph.D. / Ing. Škoda Libor2+0 Z-2-
Anotace:Předmět je určen především studentům, kteří hodlají studovat některé z fyzikálních zaměření FJFI (obory Fyzikální inženýrství, Jaderné inženýrství). Mohou ho však navštěvovat i studenti zajímající se o jiná zaměření. Cílem je seznámit studenty se zásadami fyzikálních měření nejdůležitějších veličin, s metodami zpracovávání a vyhodnocování získaných dat s možností použití PC. Studenti získají základní návyky pro práci ve fyzikálním praktiku.
Osnova:1. Fyzikální veličiny a jednotky
2. Základní měřicí metody
3. Obecná stavba experimentu
4. Základní statistické pojmy
5. Zpracování výsledků a chyby měření
6. Počítačové zpracování dat
7. Měření délek, hmotnosti, času, mechanická a termická měření
8. Elektrická měření - analogové a digitální měřící přístroje, osciloskop, XY zapisovač, frekvenční generátor
9. Počítač v experimentální praxi
10. Prezentace výsledků experimentu
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
Základní principy fyzikálních měření, metody zpracovávání dat.

Schopnosti:
Základní zásady pro práci ve fyzikálním laboratoři.
Požadavky:Znalosti na úrovni základního kursu fyziky
Rozsah práce:Součástí uzavření předmětu je individuální vypracování 3 domácích úkolů, kontrola úkolů je prováděna průběžně vyučujícím.
Kličová slova:Fyzikální měření, zpracování dat
Literatura:Povinná literatura:
[1] J.Brož: Základy fysikálních měření, SNTL Praha 1983

Doporučená literatura:
[2] Kolektiv: Fyzika I, ČVUT Praha, 1998

Předmět:Základy fyzikálních měření 202ZFM2RNDr. Chaloupka Petr Ph.D. / Ing. Škoda Libor-0+2 Z-2
Anotace:Předmět je určen především studentům, kteří hodlají studovat některé z fyzikálních zaměření FJFI (obory Fyzikální inženýrství, Jaderné inženýrství). Mohou ho však navštěvovat i studenti zajímající se o jiná zaměření. Cílem je seznámit studenty se zásadami fyzikálních měření nejdůležitějších veličin, s metodami zpracovávání a vyhodnocování získaných dat s možností použití PC. Studenti získají základní návyky pro práci ve fyzikálním praktiku.
Osnova:
Osnova cvičení:1. Měření hustot kapalných a pevných látek
2. Analogové a digitální měřící přístroje
3. Osciloskop
4. XY zapisovač
5. Frekvenční generátor
6. Měření odporu a kapacity
7. VA charakteristika odporu a polovodičové diody
8. Frevence otáček elektromotoru
9. Počítač v experimentální praxi
10. Závislost odporu termistoru na teplotě
Cíle:Znalosti:
Základní principy fyzikálních měření, metody zpracovávání dat.

Schopnosti:
Základní zásady pro práci ve fyzikálním laboratoři.
Požadavky:Znalosti na úrovni základního kursu fyziky
Rozsah práce:Součástí předmětu je samostatné vyhotovení jednodušších protokolů k jednotlivým měřením. Protokoly jsou průběžně kontrolovány asistenty.
Kličová slova:Fyzikální měření, zpracování dat
Literatura:Povinná literatura:
[1] J.Brož: Základy fysikálních měření, SNTL Praha 1983

Doporučená literatura:
[2] Kolektiv: Fyzika I, ČVUT Praha, 1998

Studijní pomůcky:
laboratoř

Základy programování18ZPRO Jarý, Virius 2+2 z - - 4 -
Předmět:Základy programování18ZPROdoc. Ing. Virius Miroslav CSc.2+2 Z-4-
Anotace:Přednáška je určena především posluchačům, kteří mají jen velmi malé nebo žádné zkušenosti s programováním. Seznámí posluchače se základními pojmy v oblasti programování a s programovacím jazykem C++.
Osnova:1. Co je to počítač, co je to program, co je algoritmus
2. Zobrazování dat v paměti počítače, význam datových typů
3. Struktura programu
4. Proměnné a neobjektové datové typy
5. Příkazy, Vstupní a výstupní operace
6. Funkce
7. Ukazatele, spojové seznamy
8. Modulární stavba programu, objektové typy
Osnova cvičení:1. První program
2. Algoritmus
3. Použití vestavěných datových typů
4. Složitější programy
5. Neobjektové datové typy
6. Příkazy
7. Vstupní a výstupní operace
8. Podprogramy
9. Ukazatele, spojové seznamy: Neobjektová implementace jednosměrně zřetězeného spojového seznamu
10. Objektové typy v C++, preprocesor
Cíle:Znalosti:
Programovací jazyk C++l.

Schopnosti:
Řešit základní programátorské úkoly s pomocí jazyka C++.
Požadavky:Nenavazuje na žádné předměty; předpokládá se pouze uživatelská znalost počítače.
Rozsah práce:Individuální práce studentů představují program v C++pro řešení zadaného úkolu se složitější datovou strukturou (např. s vlastní implementací spojového seznamu).
Kličová slova:C++, datový typ, příkaz, deklarace, pole, záznam, množina, překlad, ladění, objekt.
Literatura:Povinná literatura:
[1] Virius, M.: Základy programování v C++. Praha: ČVUT 2014. ISBN 978-80-01-05470-3.

Doporučená literatura:
[2] Stroustrup, B.: The C++ programming language. 4th ed. Addison-Wesley 2013. ISBN 978-0-321-56384-2.

Základy práce s počítačem16ZPSP Vrba T. 0+2 z - - 2 -
Předmět:Základy práce s počítačem16ZPSPdoc. Ing. Vrba Tomáš Ph.D.----
Anotace:Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními dovednostmi souvisejícími s prací na osobním počítači. Úvodní část předmětu je věnována informačním systémům a zdrojům dostupným na ČVUT a FJFI zvláště. Další cvičení shrnují základní informace o počítačovém hardwaru, softwaru a bezpečnosti. Značná část předmětu je věnována cvičením, jejíž cílem je naučit posluchače používat kancelářský software (textový editor, tabulkový procesor, prezentační software) na úrovni, která je vyžadována v dalších předmětech studia (praktika, bakalářské, výzkumné a diplomové práce).
Osnova:
Osnova cvičení:1. Základy informatiky a informační technologie na ČVUT, právní normy
2. Hardware (obecné principy, vědomosti pro výběr PC)
3. Software (třídění, přehled, licence) a základní funkce OS
4. Bezpečnost v IT (viry, firewall, spyware, phishing, certifikáty, šifrování)
5. Textový editor I. - filosofie a základní funkce
6. Textový editor II. - formátování, šablony
7. Textový editor III. - pokročilé funkce, větší projekty (základny DTP)
8. Tabulkový procesor I. - filosofie a základní funkce
9. Tabulkový procesor II. - vzorce, vestavěné funkce, formátování
10. Tabulkový procesor III. - doplňky, řešitel, makra
11. Prezentační nástroje - přehled nejdůležitějších funkcí (zásady formátování)
12. Zápočtový test
Cíle:Znalosti:
IT dostupné na ČVUT
Základní znalost WH a SW.
Zabezpečení počítače.

Schopnosti:
Práce s kancelářským softwarem (Word, Excel, PowerPoint).
Vyhledávání v elektronických zdrojích a práce s bibliografií.
Požadavky:Nejsou požadovány žádné předchozí znalosti.
Rozsah práce:Po absolvování kurzu by student měl být schopen ovládat PC na úrovni uživatele. Hlavním přínosem je dobrá znalost kancelářského softwaru MS Office. Kontrola probíhá během semestru formou domácích cvičení a též závěrečným zápočtovým testem.
Kličová slova:IT, PC, textový procesor, tabulkový kalkulátor
Literatura:Povinná literatura
[1] Materiály na serveru https://behounek.fjfi.cvut.cz

Doporučená literatura
[2] Marie Franců: Jak zvládnout testy ECDL, COMPUTER PRESS, ISBN 978-80-251-2653-0

Přípravný týden00PT FJFI 1 týden z - - 2 -
Předmět:Přípravný týden00PTtýden Z-2-
Anotace:Přípravný týden je určen pro nastupující studenty bakalářského studia. Obsahuje seznámení s organizačními náležitostmi vysokoškolského studia a úvodní přednášky 1. semestru.
Osnova:1. Úvodní přehled o vysokoškolském systému v ČR a na ČVUT.
2. Způsob a organizace studia na FJFI.
3. Povinnosti a volitelné možnosti v rámci studia.
4. Počítačové sítě.
5. Organizace výuky jazyků.
6. Studentské organizace.
7. Zahájení výuky v matematice a fyzice.
8. Motivační přednášky odborných kateder.
9. Volitelné předměty prvního semestru.
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
Studenti získají přehled o způsobu organizace studia na FJFI, ubytování, dopravě a informačním systému ČVUT v Praze.

Schopnosti:
Studenti jsou schopni se orientovat ve studijních záležitostech a zahájit první rok svého studia.

Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:Vysokoškolské studium; organizace a struktura ČVUT v Praze; semestr; předměty; zkoušky; kredity
Literatura:Povinná literatura:
[1] Studijní programy FJFI ČVUT v Praze, vydáváno každoročně

Doporučená literatura:
[2] Průvodce prváka, ČVUT v Praze, vydáváno každoročně

Výuka jazyků04. KJ - - - - - -

Volitelné předměty

Matematické minimum 100MAM1 Břeň 0+1 z - - 1 -
Předmět:Matematické minimum 100MAM1----
Anotace:
Osnova:
Osnova cvičení:
Cíle:
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:
Literatura:

Matematické minimum 200MAM2 Pošta 0+1 z - - 1 -
Předmět:Matematické minimum 200MAM2doc. Ing. Pošta Severin Ph.D.----
Anotace:
Osnova:
Osnova cvičení:
Cíle:
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:
Literatura:

Obecná chemie 1, 215CH12 Motl 2+1 z 2+1 z,zk 3 3
Předmět:Obecná chemie 115CH1Ing. Motl Alois CSc.2+1 Z-3-
Anotace:V kurzu Obecná chemie 1 jsou zavedeny nejdůležitější pojmy, veličiny a jednotky používané v chemii. K objasnění jejich praktického významu a aplikací slouží cvičení, která jsou součástí kurzu.
Osnova:1. Chemické disciplíny, děj jako změna stavu soustavy způsobená přenosem hmoty a energie, změna kvality látky jako důsledek chemického děje (chemické reakce), klasifikace látek, prvky, sloučeniny.
2. Základní strukturní jednotky látek, atomy, molekuly, relativní atomová a molekulová hmotnost, veličina látkové množství a její jednotka mol, molární veličiny, použití při stechiometrických výpočtech.
3. Chemická nomenklatura, empirické, molekulové, strukturní a strukturní elektronové (Lewisovy) vzorce.
4. Elektronegativita, souvislost s chemickými vlastnostmi prvků, oxidační číslo, formální náboj atomu a jejich význam.
5. Složení látkových soustav, koncentrace, koncentrační veličiny a jejich jednotky, koncentrační výpočty.
6. Chemické reakce, chemické rovnice, jejich význam, úpravy a práce s nimi, stechiometrické výpočty.
7. Stavba atomů I: Kvantový a vlnově mechanický model atomu, typy atomových orbitalů a jejich charakteristika.
8. Stavba atomů II: Výstavba elektronových obalů, valenční slupka a valenční elektrony, periodická soustava prvků.
9. Stavba molekul I: Podstata chemické vazby, klasifikace vazeb podle polarity a vazebného řádu, energie a délka vazby.
10. Stavba molekul II: Vlnově mechanický model vazby, molekulové orbitaly jako kombinace valenčních atomových orbitalů, vazebné, nevazebné a protivazebné molekulové orbitaly, aplikace na biatomické molekuly.
11. Ideální plyn, stavová rovnice, parciální tlak a objem složek směsi plynů, Ostwaldův zákon, použití k výpočtům.
12. Reálné plyny, Van der Waalsova stavová rovnice, kritický stav látky, souvislost plynného a kapalného skupenství.
13. Kapalné skupenství a jeho souvislost s tuhým skupenstvím.
14. Chemická vazba v kapalných a tuhých látkách.
Osnova cvičení:1. Užití základních veličin (látkové množství, molární hmotnost, molární objem) v chemických výpočtech.
2. Elektronegativita, oxidační číslo a jeho určení.
3. Chemická nomenklatura, typy chemických vzorců, jejich tvorba.
4. Koncentrační veličiny, koncentrační výpočty.
5. Úprava chemických rovnic, ke stechiometrické výpočtům, kombinování chemických rovnic a jeho užití.
6. Určování elektronové konfigurace atomů, periodická soustava a skupinové trendy chemických vlastností prvků.
7. Chemické vazby sigma, pí a delta, vývoj strukturních elektronových vzorců dvouatomových molekul na základě teorie molekulových orbitalů. Možnosti její aplikace na víceatomové molekuly.
8. Užití stavové rovnice ideálního plynu, směsi plynů, parciální tlak a parciální objem složky směsi, užití k výpočtům.
Cíle:Znalosti:
Kurz poskytuje studentům nechemických zaměření přehled základních chemických pojmů, veličin a jednotek.

Schopnosti:
Získané znalosti umožní posluchači efektivně sledovat navazující kurz Obecná chemie 2 věnovaný obecným chemickým zákonitostem a souvislosti chemických dějů s ději fyzikálními.
Požadavky:Znalost chemie na úrovni střední školy.
Rozsah práce:Průběžné zadávání příkladů k samostatnému řešení a jejich kontrola na cvičeních. V závěru semestru písemný test podmiňující získání zápočtu.
Kličová slova:Obecná chemie, atomy, molekuly, chemické vzorce, chemické reakce, elektronegativita, koncentrace, stechiometrické výpočty, struktura atomu, atomový orbital, chemická vazba, molekulový orbital, skupenské stavy.
Literatura:Povinná literatura:
[1] Klikorka, J., Hájek, B., Votinský, J.: Obecná a anorganická chemie, SNTL / ALFA, Praha / Bratislava, 1985
[2] Motl, A.: Výpočty pro jaderné chemiky - Obecná chemie, skriptum, vydavatelství ČVUT, Praha, 2000
[3] Mička, Z., Havlíček, D., Lukeš, I., Mosinger, J., Vojtíšek, P.: Základní pojmy, příklady a otázky z anorganické chemie, skriptum, vydavatelství UK, Karolinum, Praha, 1998
[4] Flemr, V., Holečková, E.: Úlohy z názvosloví a chemických výpočtů v anorganické chemii, VŠCHT, Praha, 1996

Doporučená literatura:
[1] Chang, R.: Chemistry, ninth edition, McGraw-Hill, New York, 2007
[2] Zumdahl, S.: Chemical Principles, D. C. Heath and Company, Canada, USA,1992
[3] Vacík, J.: Obecná chemie, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1986
[4] Brdička, R., Kalousek, M., Schütz, A.: Úvod do fyzikální chemie, SNTL / ALFA, Praha / Bratislava, 1972

Předmět:Obecná chemie 215CH2Ing. Motl Alois CSc.-2+1 Z,ZK-3
Anotace:Kurz Obecná chemie 2 navazuje na předmět Obecná chemie 1 a je soustředěn na výklad obecných zákonitostí, kterými se chemické děje řídí. Zároveň je na různých příkladech ilustrováno, že platnost těchto zákonitostí není omezena jen na děje chemické. K objasnění významu a praktického využití vysvětlených zákonitostí slouží cvičení, která jsou součástí kurzu.
Osnova:1. Náplň chemické thermodynamiky, popis stavu soustavy, standardní stavy, stavové funkce a jejich vlastnosti, vnitřní energie, enthalpie, 1. věta thermodynamická, vratný a nevratný děj.
2. Aplikace 1. věty, thermochemie, reakční tepla a tepla fázových přeměn, thermochemické výpočty.
3. Thermická a statistická koncepce entropie, 2. věta thermodynamická a její důsledky, Gibbsova funkce (energie).
4. Thermodynamická rovnováha, fázové rovnováhy, jejich charakteristika a kvantitativní popis.
5. Zvratné (rovnovážné) reakce, chemická rovnováha, thermodynamická aktivita, její vyjádření, rovnovážná konstanta reakce, Guldbergův-Waagův zákon a jeho použití k výpočtu rovnovážného složení reakční směsi.
6. Reakční kvocient, rozhodnutí o směru průběhu reakce, Le Chatelierův princip akce a reakce, jeho aplikace, možnosti ovlivnění rovnovážného složení soustavy.
7. Rovnováhy ve vodných roztocích elektrolytů, autodisociace vody, iontový součin vody, druhy elektrolytů, kyseliny a zásady dle Brönsteda a Lowryho, faktor pH, výpočty pH silných kyselin (zásad) bez a se zápočtem autoionizace vody.
8. Slabé kyseliny (zásady), disociační konstanta, rovnovážný stupeň disociace, výpočty pH jejich vodných roztoků.
9. Roztoky solí, hydrolýza, hydrolytická konstanta, rovnovážný stupeň hydrolýzy, pH roztoků hydrolyzujících solí.
10. Směsi silných kyselin (zásad), směsi slabých kyselin (zásad), směsi silná kyselina - slabá kyselina (silná zásada - slabá zásada), pufry, výpočty pH.
11. Vícesytné kyseliny (zásady), výpočty pH, rovnováhy v roztocích málo rozpustných elektrolytů, součin rozpustnosti.
12. Rychlost chemické reakce, kinetická rovnice v diferenciálním tvaru, řád reakce, rychlostní konstanta, Arrheniův vztah, aktivační energie, vliv teploty na rychlost rekce.
13. Integrace kinetických rovnic, závislost složení reakční směsi na čase, reakce prvního řádu a jejich některé soustavy, analogie se vztahy popisujícími kinetiku radioaktivních přeměn různých soustav radionuklidů.
14. Kinetický popis vybraných soustav o více reaktantech a reakcích vyšších řádů.
Osnova cvičení:1. Aplikace 1. věty thermodynamické, thermochemické zákony a výpočty.
2. Chemické a fázové rovnováhy, výpočty rovnovážného složení soustav.
3. Rovnováhy v roztocích elektrolytů: výpočty pH roztoků silných a slabých kyselin (zásad). 4. Výpočty pH směsí kyselin, zásad a roztoků hydrolyzujících solí.
5. Výpočty na základě součinu rozpustnosti.
6. Základy reakční kinetiky, výpočty z integrovaných kinetických rovnic.
7. Výpočty vycházející z Arrheniova vztahu.
Cíle:Znalosti:
Posluchači nechemických zaměření se v kurzu seznámí se zákonitostmi, kterými se řídí průběh chemických dějů.

Schopnosti:
Student bude schopen rozhodnout, zda a s jakým výsledkem se za daných podmínek určitá reakce uskuteční.
Požadavky:Znalost chemie na úrovni kurzu Obecná chemie 1.
Rozsah práce:Průběžné zadávání příkladů k samostatnému řešení a jejich kontrola na cvičeních. V závěru semestru písemný test podmiňující získání zápočtu a přístup ke zkoušce.
Kličová slova:Chemická thermodynamika, vvnitřní energie, enthalpie, thermochemie, entropie, Gibbsova funkce, fázová rovnováha, chemická rovnováha, elektrochemie, elektrolyt, disociace, pH, reakční kinetika, reakční rychlost, kinetická rovnice, rychlostní konstanta, Arrheniova rovnice.
Literatura:Povinná literatura:
[1] Klikorka, J., Hájek, B., Votinský, J.: Obecná a anorganická chemie, SNTL / ALFA, Praha / Bratislava, 1985
[2] Motl, A.: Výpočty pro jaderné chemiky - Obecná chemie, skriptum, vydavatelství ČVUT, Praha, 2000
[3] Flemr, V., Holečková, E.: Úlohy z názvosloví a chemických výpočtů v anorganické chemii, VŠCHT, Praha, 1996

Doporučená literatura:
[1] Chang, R.: Chemistry, ninth edition, McGraw-Hill, New York, 2007
[2] Zumdahl, S.: Chemical Principles, D. C. Heath and Company, Canada, USA, 1992
[3] Brdička, R., Kalousek, M., Schütz, A.: Úvod do fyzikální chemie, SNTL / ALFA, Praha / Bratislava, 1972

Základy elektroniky 1, 212ZEL12 Pavel 2+1 z,zk 2+1 z,zk 3 3
Předmět:Základy elektroniky 112ZEL1Ing. Pavel Jaroslav2+1 Z,ZK-3-
Anotace:Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy pro návrh a analýzu lineárních obvodů. Měly by zde být položeny základy k pochopení funkčnosti obvodů s rezistory, kapacitory, induktory, diodami a tranzistory. Předmět by měl rovněž seznámit studenty i s partiemi, týkající se Fourierových řad, Laplaceovy transformace, stability obvodů a vzorkování.
Osnova:1. Kirchhoffovy zákony
2. Řešení lineárních obvodů v časové oblasti
3. Ustálený harmonický režim
4. Přenos a frekvenční charakteristiky obvodů
5. Pásová teorie polovodičů
6. Přechod PN, polovodičové diody, bipolární a unipolární tranzistory
7. Neharmonické periodické signály, Fourierova a Laplaceova transformace
8. Zpětná vazba, citlivost, stabilita zpětnovazebních obvodů
9. Vzorkování, transformace časově závislých signálů
10. Elektrické točivé stroje.

Podrobný časových harmonogram jednotlivých přednášek je na webové adrese:
kfe.fjfi.cvut.cz/~pavel/cz/12ZEL1.htm
Osnova cvičení:použití Kirchhoffových zákonů v lineárních obvodech, metoda smyčkových proudů a uzlových napětí, frekvenční charakteristiky jednoduchých obvodů, derivační a integrační obvodů - podrobnější rozpis viz:
kfe.fjfi.cvut.cz/~pavel/cz/12ZEL1.htm
Cíle:Znalosti:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy pro návrh a analýzu lineárních obvodů.

Schopnosti:
Schopnost aplikace nabytých znalostí při řešení lineárních obvodů.
Požadavky:Základní znalosti fyziky a matematiky
Rozsah práce:není
Kličová slova:Kirchhoffovy zákony, lineárních obvody, ustálený harmonický režim, přenos a frekvenční charakteristiky obvodů, pásová teorie polovodičů, přechod PN, polovodičové diody, bipolární a unipolární tranzistory, neharmonické periodické signály, Fourierova a Laplaceova transformace, zpětná vazba, citlivost, stabilita zpětnovazebních obvodů, vzorkování, transformace časově závislých signálů, elektrické točivé stroje.
Literatura:Povinná literatura:
[1] J. Pavel, J. Resl, Elektrotechnika I, skripta, vyd.ČVUT, Praha, 1998,
kfe.fjfi.cvut.cz/~pavel/cz/skripta1.htm

Doporučená literatura:
[2] M.Mikulec,V.Havlíček,Základy teorie elektrických obvodů 1 a 2,skripta ČVUT,1997

Předmět:Základy elektroniky 212ZEL2Ing. Pavel Jaroslav-2+1 Z,ZK-3
Anotace:Předmět je zaměřen na problematiku spínacích prvků, operačních zesilovačů, generaci harmonických a neharmonických signálů, napěťových zdrojů, vedení signálů na vyšších frekvencích a A-D i D-A převodníků. Celá rozsáhlá partie je též věnována celé řadě digitálních logických obvodů včetně mikroprocesorů.
Osnova:1. Impulsní signály v lineárních obvodech
2. Spínání bipolárních a unipolárních tranzistorů
3. Tyristory
4. Operační zesilovače
5. Generace harmonických a neharmonických signálů
6. Vedení
7. Digitálně analogové a analogově digitální převodníky
8. Digitální logické kombinační a sekvenční obvody
9. Mikropočítače

Podrobný časových harmonogram jednotlivých přednášek je na webové adrese:
kfe.fjfi.cvut.cz/~pavel/cz/12ZEL2.htm
Osnova cvičení:podrobnější rozpis viz:
kfe.fjfi.cvut.cz/~pavel/cz/12ZEL2.htm
Cíle:Znalosti:
Cílem přednášky je získat základní znalosti v oblasti jak analogové tak i digitální elektroniky.

Schopnosti:
Schopnost aplikace nabytých znalostí při řešení problémů z oblastí analogové a digitální elektroniky.
Požadavky:Základní znalosti fyziky a matematiky
Rozsah práce:není
Kličová slova:Impulsní signály v lineárních obvodech, spínání bipolárních a unipolárních tranzistorů, tyristor, operační zesilovače, generace harmonických a neharmonických signálů, vedení, digitálně analogové a analogově digitální převodníky, digitální logické kombinační a sekvenční obvody, mikropočítače.
Literatura:Povinná literatura:
[1] J. Pavel, J. Resl, Elektrotechnika II, skripta, vyd.ČVUT, Praha, 1998,
kfe.fjfi.cvut.cz/~pavel/cz/skripta2.htm

Doporučená literatura:
[2] Fredrick W. Hughes, Illustrated Guidebook to Electronic Devices and Circuits, Prentice-Hall, 1983

Fyzikální seminář 1, 202FYS12 Svoboda 0+2 z 0+2 z 2 2
Předmět:Fyzikální seminář 102FYS1Ing. Svoboda Vojtěch CSc.0+2 Z-2-
Anotace:Předmětem semináře je uvedení praktických demonstrací, podrobné řešení zajímavých fyzikálních úloh, pohled na probíranou látku z jiných učebnic světových univerzit, referáty z historie i moderní současnosti vědy, modelování probíraných jevů na počítači, práce s internetem na téma fyzika, přednášky odborníků z oblasti aplikace studované látky na vědeckých pracovištích, seznámení s informačními zdroji ke studiu atp. Vše v rámci základního kursu fyziky - Mechanika. Formálně je seminář veden stylem vědecké konference.
Osnova:1. Úvodní motivační a produkční přednáška.
2. Pozvaná přednáška na téma "Ke kořenům fyziky"
3. Přednášky o tvorbě a odvedení fyzikální presentace.
4.-12. Samostatná seminární vystoupení studentů.
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
- Seznámit studenty s formou badatelské komunikace.
- Demonstrovat vybrané přírodní jevy.

Schopnosti:
- Samostatná rešeršní, teoretická, numerická a experimentální práce studentů.
- Příprava a odvedení fyzikální presentace.
Požadavky:Paralelní účast na přednášce z Mechaniky.
Samostatná tvůrčí způsobilost studentů.
Základní ovládání PC.
Rozsah práce:Studenti vypracovávají prezentaci své samostatné tvůrčí činnosti, tuto přednášejí před ostatními účastníky Fyzikálního semináře a následně vytvářejí příspěvek do internetové formy sborníku prací. Příspěvek je oponován. Vše je celkově ohodnoceno zápočtem.
Kličová slova:Fyzika, experimenty, demonstrace, modelování, teorie, presentace.
Literatura:Povinná literatura:
[1] V. Svoboda, WWW stránky fyzikálního semináře. URL: http://fyzsem.fjfi.cvut.cz

Doporučená literatura:
[2] I.Štoll, Mechanika. ČVUT, Praha 2003
[3] R.P.Feynman a R.B.Leighton a M. Sands, Feynmanovy přednášky z fyziky 1,2,3. Fragment 2001
[4] E.Havránková a Z. Janout a I. Štoll, Úvod do fyziky v řešených příkladech.Vydavatelství ČVUT,1995
[5] D.Halliday a R.Resnick a J. Walker, Fyzika. VUTIUM, Brno 2000
[6] Fyzikální portál KF FJFI, URL: http://fyzport.fjfi.cvut.cz
[7] A. P. Tipler: Physics I, II. Worth Publisher, 1976
[8] C.R.Nave, Hyperphysics.http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hph.html
[9] T. Henderson, Physics Classroom. URL: http://www.physicsclassroom.com/
[10] D.Halliday a R.Resnick a J. Walker, Fundamentals of physics. J. Wiley 2001

Studijní pomůcky:
- Zázemí Fyzikálních praktik KF FJFI ČVUT.
- PC studovny.

Předmět:Fyzikální seminář 202FYS2Ing. Svoboda Vojtěch CSc.-0+2 Z-2
Anotace:Předmětem semináře je uvedení praktických demonstrací, podrobné řešení zajímavých fyzikálních úloh, pohled na probíranou látku z jiných učebnic světových univerzit, referáty z historie i moderní současnosti vědy, modelování probíraných jevů na počítači, práce s internetem na téma fyzika, přednášky odborníků z oblasti aplikace studované látky na vědeckých pracovištích, seznámení s informačními zdroji ke studiu atp. Vše v rámci základního kursu fyziky - Elektřina a magnetismus. Předpokládá se samostatná tvůrčí činnost studentů. Formálně je seminář veden stylem vědecké konference.
Osnova:Seminář navazuje na zimní semestr.
1. Úvodní motivační a produkční přednáška.
2.-12. Samostatná seminární vystoupení studentů.
Osnova cvičení:
Cíle:Znalosti:
- Seznámit studenty s formou badatelské komunikace.
- Demonstrovat vybrané přírodní jevy.

Schopnosti:
- Samostatná rešeršní, teoretická, numerická a experimentální práce studentů.
- Příprava a odvedení fyzikální presentace.
Požadavky:Paralelní účast na přednášce z Elektřiny a magnetismu.
Samostatná tvůrčí činnost studentů.
Základní ovládání PC.
Rozsah práce:Studenti vypracovávají presentaci své samostatné tvůrčí činnosti, tuto přednášejí před ostatními účastníky Fyzikálního semináře a vytvářejí příspěvek do internetové formy sborníku prací. Příspěvek je oponován. Vše je celkově ohodnoceno zápočtem.
Kličová slova:Fyzika, experimenty, demonstrace, modelování, teorie, presentace.
Literatura:Povinná literatura:
[1] V. Svoboda, WWW stránky fyzikálního semináře. URL: http://fyzsem.fjfi.cvut.cz

Doporučená literatura:
[2] I.Štoll, Mechanika. ČVUT, Praha 2003
[3] R.P.Feynman a R.B.Leighton a M. Sands, Feynmanovy přednášky z fyziky 1,2,3. Fragment 2001
[4] E.Havránková a Z. Janout a I. Štoll, Úvod do fyziky v řešených příkladech.Vydavatelství ČVUT,1995
[5] D.Halliday a R.Resnick a J. Walker, Fyzika. VUTIUM, Brno 2000
[6] Fyzikální portál KF FJFI, URL: http://fyzport.fjfi.cvut.cz
[7] A. P. Tipler: Physics I, II. Worth Publisher, 1976
[8] C.R.Nave, Hyperphysics.http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hph.html
[9] T. Henderson, Physics Classroom. URL: http://www.physicsclassroom.com/
[10] D.Halliday a R.Resnick a J. Walker, Fundamentals of physics. J. Wiley 2001

Studijní pomůcky:
- Zázemí Fyzikálních praktik KF FJFI ČVUT.
- PC studovny.

Praktická informatika pro inženýry 112PIN1 Liska - - 1+1 z - 2
Předmět:Praktická informatika pro inženýry 112PIN1prof. Ing. Liska Richard CSc.-1+1 Z-2
Anotace:Počítač a operační systémy. Osobní počítač, pracovní stanice a superpočítače. Procesor, pamět, sběrnice, periferie, pevný disk,
sítové rozhraní. Technické a programové prostředky. Principy operačních systému. Požadavky na operační systém pro vědecké a
technické počítání. Operační systém UNIX. Základní principy, jádro, služby jádra. Dokumentace. Systém souboru, atributy souboru, práce se soubory. Textové editory: vi, emacs. Interpret příkazu (shell) sh,
csh a jeho programování (skripty). Ovládání procesu, stav procesu, zatížení počítače a priority procesu. Standardní nástroje. Grafické uživatelské rozhraní X-windows. Počítačové sítě. Lokální počítačové
sítě. Globální počítačové sítě: Internet. Adresy a protokoly TCP/P. Sítové konfigurace počítače. Sítové služby: sdílení technických prostředku, pošta, ftp atd. Sítové aplikace.
Osnova:1. Počítač a operační systém.
2. Jádro operačního systému Unix, procesy, systém souborů.
3. Interpret příkazů a jeho programování.
4. Síťové služby.
5. Překlad a ladění, systém pro tiskovou sazbu LaTeX.
6. Grafické rozhraní X-windows, základy administrace.
7. Řízené konzultace.
Osnova cvičení:1. Dokumentace, systém souborů.
2. Diskety a CD, procesy, editor vi.
3. Interpret příkazů, skripty.
4. Síťové služby, editor emacs.
5. Překlad a ladění, systém pro tiskovou sazbu LaTeX.
6. Grafické rozhraní X-windows, základy administrace.
7. Řízené konzultace.
Cíle:Znalosti:
Principy operačního systému typu Unix.

Schopnosti:
Používat operační systém typu Unix.
Požadavky:
Rozsah práce:Referát, 2 krátké písemky, prezence na cvičení.
Kličová slova:Unix, linux, operační systém.
Literatura:Povinná literatura:
[1] R. Liska, Úvod do Unixu. http://www-troja.fjfi.cvut.cz/~liska/unix

Doporučená literatura:
[2] A. Přibyl, Gnu-Linux. http://www.linux.cz/
[3] Internet Info, Root.cz, informace nejen ze světa Linuxu. http://www.root.cz/
[4] Penguin, Neziskový server pro podporu Linuxu, UNIXu a free softwaru. http://www.penguin.cz/

Studijní pomůcky:
Počítačová učebna Unix.

Úvod do inženýrství17UINZ Bouda 2+1 z,zk - - 3 -
Předmět:Úvod do inženýrství17UINZMgr. Bouda Jaroslav2+1 Z,ZK-3-
Anotace:Předmět je věnován úvodu do inženýrské profese. Studenti se postupně seznámí s charakteristickými rysy a zvláštnostmi inženýrské práce, včetně přehledu o základech vybraných inženýrských disciplin, jako jsou základy nauky o materiálu, výrobní technologie, řízení a kontrola jakosti a ekologie. Dále se předmět zaměří na některé problémy organizace vědeckovýzkumné činnosti a vybrané části technického kreslení a práci s kreslicím programem AutoCAD.
Osnova:1. Metodologie inženýrské práce. Bezpečnost práce, 1 přednáška
Úvod, inženýrská profese, jaderný inženýr a jeho místo v technice, poslání inženýra v současné době, příprava inženýra na vysoké škole. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
2. Úvod do technického kreslení, 5 přednášek
Význam technického kreslení, vlastnosti výkresu, normalizace a normy v ČR, druhy, formáty a části výkresů, slovní a doplňující údaje, druhy promítání a jejich výhody a nevýhody, pravidla zobrazování na technických výkresech, druhy čar, měřítko, popisování výkresů, výkresy součástí, výkresy sestav, technické zobrazování, řez a průřez, čtení výkresů, elektrotechnické výkresy, kótování, předepisování jakosti povrchu a způsobu opracování, tolerování rozměrů, základní geometrické tvary a součástí, systém AutoCAD.
3. Základy nauky o materiálu, 3 přednášky
Krystalické a amorfní materiály, kovy a jejich dělení, slitiny, krystalizace kovů a slitin, vlastnosti materiálů, slitiny železa, neželezné kovy a jejich slitiny, nekovové materiály, slévání, tváření, svařování a pájení, třískové obrábění, tepelné zpracování, kombinované způsoby opracování, zkoušky vlastností kovů, plastické hmoty, rozdělení, základní vlastnosti plastů, technologie zpracování plastů.
4. Řízení a kontrola jakosti, 1 přednáška
zajištění jakosti a zásady jejího řízení a kontroly, programy zajištění jakosti, dokumentace, organizace zabezpečení řízení jakosti, úloha státního dozoru.
5. Práce s informacemi. Měření a experimenty, 1 přednáška
Význam informací, zdroje informací, třídění a práce s informacemi, využití počítačů, měření ve výrobním procesu, zpracování výsledků měření, protokol a zpráva o měření.
6. Vztah inženýrské činnosti k ochraně životního prostředí, 1 přednáška
Životní prostředí jako uzavřený systém, vliv lidské činnosti na životní prostředí a naopak, formy péče o životní prostředí, radioaktivita v životním prostředí.
Osnova cvičení:Nácvik technického kreslení na zadaných příkladech, nácvik kreslení programem AutoCAD, prezentace výsledků zadaných rešerší na zadané téma diskuze nad povinnou literaturou.

Cíle:Znalosti:
Zákoník práce, základní druhy a vlastnosti technických materiálů, základní pravidla kreslení technických výkresů ve strojírenství, základy kreslení na počítači, práce s informacemi, fyzikální veličiny a jednotky, pravidla pro měření, požadavky na zajištění jakosti v průmyslu, vzájemné ovlivňování člověka a přírody.

Schopnosti:
Orientace v dané problematice, uplatnění získaných znalostí v dalších předmětech během dalšího studia.
Požadavky:-
Rozsah práce:Samostatné studium povinné literatury - kontrola během semestru, nakreslení 2 náčrtů součástí dle pravidel technického kreslení - kontrola v průběhu cvičení, rešerše na dané téma - kontrola v průběhu cvičení, diskuse nad výsledky rešerší.
Kličová slova:Bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci, technické kreslení, AutoCAD, materiály, plastické hmoty, kontrola a řízení jakosti, zpracování informací, měření v technické praxi, životní prostředí.
Literatura:Povinná literatura:
1. Sodomka J. a kol.: Úvod do inženýrství, Ediční středisko ČVUT, Praha 1977.
2. Pospíchal J.: Technické kreslení, ČVUT, Praha, 2000.
3. Macur J., Novotná, H., Trnková, H.: AutoCAD, Vysoké učení technické v Brně, Brno, 1995.

Doporučená literatura:
4. Mádr V., Knejzlík J., Kopečný J., Novotný I.: Fyzikální měření, SNTL, Praha, 1991.
5. Machek V., Sodomka J.: Nauka o materiálu - kovy a kovové materiály, 1.část, ČVUT, Praha, 2001.
6. Machek V., Sodomka J.: Nauka o materiálu - kovy a kovové materiály, 2.část, ČVUT, Praha, 2002.

Studijní pomůcky:
Počítačová učebna, program AutoCAD.

Tělesná výchova 1, 200TV12 ČVUT - z - z 1 1
Předmět:Tělesná výchova 100TV1----
Anotace:
Osnova:Předmět je realizován Ústavem tělesné výchovy a sportu ČVUT v Praze:

http://www.utvs.cvut.cz/
Osnova cvičení:Předmět je realizován Ústavem tělesné výchovy a sportu ČVUT v Praze:

http://www.utvs.cvut.cz/
Cíle:
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:Tělesná výchova; sport
Literatura:

Předmět:Tělesná výchova 200TV2----
Anotace:
Osnova:Předmět je realizován Ústavem tělesné výchovy a sportu ČVUT v Praze:

http://www.utvs.cvut.cz/
Osnova cvičení:Předmět je realizován Ústavem tělesné výchovy a sportu ČVUT v Praze:

http://www.utvs.cvut.cz/
Cíle:
Požadavky:
Rozsah práce:
Kličová slova:Tělesná výchova; sport
Literatura:

Konverzační seminář v angličtině04AKS Kovářová, Rafajová - - 0+2 z - 1
Předmět:Konverzační seminář v angličtině04AKS-0+2 Z-1
Anotace:Kurz rozvíjí základní řečové dovednosti v návaznosti na dovednosti získané v předchozím studiu jazyka. Záměrem kurzu je zlepšit všechny stránky mluvené komunikace. Studenti si rozšíří slovní zásobu a frazeologii dle probíraných tématických okruhů a komunikativních situací. Procvičuje se též poslech, aby studenti mohli lépe sledovat konverzaci a zapojit se do diskusí. Cílem je osvojení komunikativní strategie v závislosti na druhu komunikace a to tak, aby student dokázal vyjadřovat své myšlenky jasně, srozumitelně a gramaticky správně v různých situacích a aby se stal sebevědomějším mluvčím.
Osnova:Nácvik konverzačních a poslechových dovedností na každodenní témata (rodina, zaměstnání, jídlo, program dne, kultura, cestování, bydlení, koníčky).
Osnova cvičení:Předmět má seminární povahu a jeho náplň a rozsah odpovídá výše uvedené osnově.
Cíle:Znalosti:
Systematické rozšíření slovní zásoby na každodenní témata, strategie komunikace s přihlédnutím k adekvátnosti situace, mluvená a psaná podoba jazyka.

Schopnosti:
Umět komunikovat v různých všednodenních situacích. Rozumět krátkým diskusím na probíraná témata a zapojit se do nich, mluvit plynně s minimem gramatických a lexikálních chyb.
Požadavky:znalost jazyka na úrovni alespoň A2 dle SERR
Rozsah práce:
Kličová slova:Konverzace, řečové a poslechové dovednosti, slovní zásoba
Literatura: