Zpět na předměty Zpět na rozcestník Vygenerováno 02/12/2019 21:06:42

Numerické metody 2 (01NME2)

  1. Statistiky

  2. Učitelé

    1. Beneš Michal prof. Dr. Ing.
  3. Otázky

    1. Obsah předmětu

      1. Předmět by to mohl být zajímavý, numerické řešení parciálek není nijak zvlášt komplikované a v jistém smyslu završuje celé základní studium. Jenže tady je přednášeno strašně formálně, celý předmět je koncipován pro studenty matiky A s řadou technických důkazů, pro běžnou aplikaci nadbytečných. Studenti matiky B se tu vlastně nic moc užitečného nedozvědí, všechny probírané metody už poznaly (ač z rychlíku) na NME1. Největší přínos vidím v tom, že si člověk trochu procvičí programování. Někdo si stěžuje na absenci cvičení, já jsem za to rád, vše potřebné jsme se naučili už v předešlých předmětech. Navíc ani na přednášky není vůbec nutné chodit, většinu času se jen přepisují na tabuli nepotřebné důkazy. Případné najasnosti si lze snadno doplnit z nepřeberného množstí materiálů na netu.

        • Studijní průměr: (2.0, 2.5>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 5


      2. Předmět opravdu trpí tím, že jsou to vlastně tři předměty v jednom. Pro Bčkaře je přednáška hodně teoretická a chybí cvičení - čímž se celkem smazává praktický přínos předmětu. Na zápočet se dělá jen jeden typ úloh a zbytek se jen učí teoreticky, což je velká škoda. Jinak mi předmět přijde dobrý, protože se na něm dobře proberou metody a zápisky z přednášek (které jsou sice o neustálém psaní, ale jinak skvělé, jelikož na tabuli se napíše opravdu vše) by už jen stačilo sepsat do nějakých skript a předmět by byl na jedničku.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      3. Špatně vedený předmět. Napsat zápočtový program v něčem jiným jak Matlabu po tom, co jsme měli jen ZPRO v prváku bylo opravdu náročné. Místo přednášky, která je absolutně k ničemu by bylo mnohem užitečnější cvičení (nebo tenhle předmět úplně zrušit).

        • Studijní průměr: (2.0, 2.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      4. Předmět se soustředí na numerické řešení okrajových diferenciálních úloh pomocí několika různých metod (většina semestru) + vybrané parciální a zákony zachování. Přednášky pokrývají kromě praktického popisu metod a jejich aplikace také detailnější matematické formulace problematiky (věty, lemmy), které jsou však spíše součástí náročnějšího předmětu NUM2 (přednášeno souběžně).

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R062
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      5. Nebylo jasně řečeno, kde jsou hranice předmětu NME2 a NUM2. Jednalo se spíše o přednášku pro NUM2 a studenti NME2 si museli filtrovat informace s tím, že ale nebylo jasné které. Zároveň pro předmět NME2 nebyly cvičení a i tak se měl odevzdávat zápočtový program.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R066
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      6. Probírají se různé numerické metody sloužící k řešení diferenciálních rovnic. Přednášky jsou veskrze zajímavé, jen je problematické, že se zároveň přednáší verze pro A i B matematiku, která se výrazně liší svým rozsahem. Z tohoto důvodu jsou mnohé přednášky pro B matematiku velmi zbytečné a bylo by vhodnější je rozdělit na dvě skupiny.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      7. Pokračování numerických metod, tentokrát pro řešení diferenciálních rovnic. Kromě odvození metod se probírá i těžkopádnější odvozování konvergence.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R062
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


    2. Zakončení předmětu

      1. Na začátku dubna se na nástence KM objeví seznam příkladů. Na výběr jsou úlohy od poměrně jednoduchých (přesun okrajové podmínky, metoda střelby) až po vcelku oříšky (metody sití s *), každý si může vybrat podle chuti. Ve zkouškovém pak člověk předvede že jeho program funguje a dostane otázku (nebo dvě pokud pozdě odevzdá). Požadují se základní schémata či vzorce a příslušné podmínky stability, eventuálně chyba metody. Látky není moc, odpověd se obvykle vejde na půl stránky a zkoušející se nijak nedoptává pokud je vše správně. Otázky se pořád opakují: metoda střelby na více cílu, přesun okrajové podminky, nějaké schéma metody síti, zákony zachovaní, metoda přímek. Stačí se učit ze skript.

        • Studijní průměr: (2.0, 2.5>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 5


      2. U předmětu není tak úplně jasné, co se požaduje ke klasifikovanému zápočtu (který více připomíná zápočet a normální ústní zkoušku). Ve chvíli, kdy si člověk sepíše metody tak, jak jsou potřeba, není už těžké zkoušku udělat.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      3. K úspěšnému ukončení NME2 je potřeba napsat program pro řešení konkrétní úlohy, "obhájit ho" a na závěr ještě složit ústní zkoušku (s přípravou), ale v dost odlehčené formě. Úlohy byly na výběr cca v půlce semestru, tak na to bylo poměrně dost času. V ústní zkoušce jde především o principy metod, jejich omezení a chybu. Popravdě vzhledem ke sloučení přednášek s NUM2 a PNM není úplně zřejmé, která část přednášené látky se týká přímo NME2 a co už je nad rámec. Možná by bylo přehlednější sestavit nějaký přehled požadavků, popřípadě to detailněji okomentovat.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R062
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      4. Zápočtové programy se rozebírají v průběhu semestru a občas si člověk vybírá něco nového, neznámého. Uvítala bych kdyby bylo možné programovat v něčem jiném než C++ nebo fortran. A donést si vlastní počítač. Jinak samotné odevzdávání příkladu probíhá v klidu, pan profesor si kód otestuje a projde ho zběžně s vámi. Na známku ze zápočtu budete must popsat princip, schémata, nějaké metody a nějaké její charakteristiky, například složitost nebo stability.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      5. Zápočtový program z některé numerické metody + zkouška (jedna otázka) - Náročnost programu závisí na výběru metody a vaší znalosti programování. - Otázky ke zkoušce se výrazně liší obtížností (odvození na str a půl vs. půl str. na definici a komentář k ní), záleží na štěstí

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R062
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3


      6. Oceňuji možnost vybrání si zápočtového příkladu dle preferencí/schopností jedince. Příklady byly zveřejněny brzo, doporučuji začít se zápočtem hned a nestresovat se s ním na konci semestru/ve zkouškovém. Klasifikovaný zápočet je vedený formou zkoušky, ale požadavky odpovídají opravdu jen zápočtu - pochopení metody.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R062
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 3