Zpět na předměty Zpět na rozcestník Vygenerováno 02/12/2019 21:06:42

Termohydraulický návrh jaderných zařízení 2 (17THNJ2)

  1. Statistiky

  2. Učitelé

    1. Kobylka Dušan Ing. Ph.D.
  3. Otázky

    1. Obsah předmětu

      1. Obsah předmětu je zajímavý. Je dobré, že se tam vztahy odvodí. Problém je, že v praxi se zpravidla počítají jiné úlohy - nějaké CFD modely na počítači - zatímco naše úlohy, které jsme počítali ručně, mi přišly poněkud umělé. Myslím, že by nebylo od věci tam to CFD zmínit. Případně by neuškodilo probrat více typovych úloh. Někdy jsem měl zase pocit, že se u některých jednoduchých problémů pozastavujeme poměrně dlouho.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 2

        • Kobylka Dušan Ing. Ph.D.: Dobrý den, děkuji za náměty. THNJ2 je pro studeny úvodní kurz v oboru mechaniky tekutin a má tedy studentům představit základní aspekty z této problematiky. Proto se zde zabýváme odvozením rovnic, jejich rozborem a použitím při praktických zjednodušených řešeních, aby studenti pochopili základní vazby a zákonitosti. Teorie CFD je poměrně složitá a při hodinové dotaci předmětu ji není možné probrat. Správné použití tohoto způsobu výpočtu pak silně závisí na znalostech z oboru mechaniky tekutin a schopnosti uživatele analyzovat vypočtené výsledky, což je rovněž podmíněno obsáhlými znalostmi a výpočetními zkušenostmi. Jinými slovy: počítač vypočítá téměř cokoliv, ale je na uživateli, aby úlohu správně zadal a poradil si s výsledky a správně je interpretoval. CFD tedy není vhodný pro úvodní kurzy a jeho omezené představení na přednáškách THNJ2 (bez cvičení na PC) postrádá smysl. I na jiných fakultách a VŠ se vždy jedná o předmět ve vyšších ročnících doplněný časově náročnými cvičeními. CFD bylo prozatím zmíněno jako metoda řešení diferenciálních rovnic mechaniky tekutin a více se o ní u nás na KJR dozvíte ještě v magisterském studiu. Co se týká výběru a času strávenými s typovými úlohami, snažím se z každé problematiky řešit alespoň jednu. Na více není bohužel čas. Posouzení jednoduchost nebo složitosti je dost individuální, takže se těžko mohu zavděčit všem. S pozdravem Dušan Kobylka

      2. Na začátku ročníku jsem se divil, proč je ve třeťáku tak málo lidí. Teď se divím, že jich je tam tolik. THNJ2, nechvalně známé síto KJR. Síto ale v tomhle případě připomíná spíše vysokou horou, kterou zdolají jen lidé s horolezeckou průpravou od vyšších ročníků. Doktor Kobylka jako zkušený matador zdolává horu bez jištění a od studentů očekává to stejné. Většina studentů toho ale není schopná a jediná chyba znamená smrt. Je docela velké štěstí, že je tenhle předmět už ve druhém ročníku, protože až značná část studentů z pomyslné hory spadne, pořád mají možnost zahodit horolezecké vybavení a utéct bez větších důsledků pryč. Další velice dobrá věc je ta, že vyšší ročníky soucítí s ubohými druháky a nabízejí tipy a triky, jak na horu vylézt. Poslední dobrá věc na tomhle předmětu je ochota konzultací a vzorového řešení zápočtových písemek z předchozích let od nejmenovaného zkušeného šerpy. Bez něj by tento předmět měl sotva poloviční průleznost. Strašně ti děkuju, bez tebe bych se nedostal ze základního tábora. Negativa jsou stejná jako v THNJ1. Počítání příkladů na hodinách má zvláštní formu a zápočtové příklady jsou řádově těžší, než příklady počítané na hodinách. Některá negativa ale přibyla. Na výsledek zápočtové písemky se čeká v lepším případě týden. Chápu, že doktor Kobylka je zaneprázdněný člověk, ale čekat 2 týdny na výsledek písemky je nepřijatelné. To největší negativum je ale změna pohledu na život. Už asi nikdy nebudu schopný se bez starostí vysprchovat a nemyslet při tom na to, jakou tlakovou ztrátu asi má sprchová hadice.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 2

        • Kobylka Dušan Ing. Ph.D.: Dobrý den, děkuji za krásně a čtivě formulovaný příspěvek. Začnu asi reakcemi od konce Vašeho příspěvku. Pokud je toto výsledek mé výuky, pak ji považuji za dobře provedenou a těší mne, že jsem Vás něco naučil. Předpokládám, že zmíněné negativum je myslěno ironicky, protože změna pohledu na svět, nabytí nových poznatků a schopnosti analyticky myslet je důvod, proč studenti chodí zejména na technické a přírodovědné obory. Výsledky písemek jsem posílal vždy v rozpětí 3-6 dnů po termínu, což jsem si právě zkontroloval podle odeslaných e-mailů. Jedinou výjimkou byl termín v pátek 28.6., po kterém jsem ihned odjížděl na dovolenou a k opravě písemek jsem se tedy dostal až po svém návratu. Výsledky byly odeslány 12.7., tj. v týdnu mého návratu. O mém odjezdu ale byli studenti informováni a výsledky tedy dříve čekat nemohli. Náročnost písemkových příkladů je samozřejmě vyšší než těch počítaných na hodinách. Písemka má prokázat pochopení celé probrané látky studentem. Ne dosazením do jednoho právě probraného vzorce jako na hodině, ale analytickým zamyšlením nad problémem z pohledu celé probrané látky. Pro toho kdo látce rozumí se následně už jedná jen o výběr správných vztahů, jejich úprav pro řešený případ a dosazení a vypočítání výsledků. Forma počítání příkladů na hodinách je dána mou snahou studenty nasměrovat na správné pochopení látky vlastním myšlením a vlastním výpočtem příkladu, nejen mým vyřešením na tabuli. I pro mne by tento způsob výuky byl jednodušší, ale přínos pro studenty je při pouhém opisování menší. Oceňuji, že konzultujete řešení příkladů a snažíte se písemku napsat. Nebylo by ale lepší, něž používat "šerpy" s nejistými kvalitami, zajít přímo za "zkušeným matadorem"? Zvláště letos jsem viděl několik navzájem podobných nesprávných řešení a zde je možná příčina. Možnosti konzultací pravidelně nabízím, stejně jako konzultace napsaných písemek. Na závěr bych asi reagoval na Váš hezký příměr s horou a lezením. I když někdo spadne, má 2x trojité jištění (3x může přijít na písemku v roce a předmět si může zapat 2 roky po sobě). Může si také vzít před dalším pokusem instruktora (nebo alespoň šerpu) a zlepšit se. O smrti bych tedy nepsal. Zahodit vybavení a utéci je jistě nejjednodušší. Sláva a odměny ale čekají na ty lezce co se nahoru dostali nebo byli až u vrcholu, výš než se dostane běžný člověk. Pohled na svět shora za tu námahu rozhodně stojí, což píši jako člověk, který na hory rád a pravidelně jezdí. S pozdravem Dušan Kobylka

    2. Zakončení předmětu

      1. Zkouška u pana doktora patřila k těm lepším - ptal se na průřez celým učivem, hodnotil spravedlivě.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 2

        • Kobylka Dušan Ing. Ph.D.: Dobrý den, děkuji za příspěvek. Toto je mou snahou a těší mne, že to tak vidíte. S pozdravem Dušan Kobylka

      2. Zápočtový test je mnohem těžší než příklady počítané na hodinách. Příklady jsou sice těžší, ale všechno potřebné jsme probírali. Je nutné si spojit všechnu teorii dohromady, protože v zápočtové písemce se může objevit naprosto cokoliv a většinou je to kombinace několika jevů. Zápočtová písemka plní svůj účel, napíšou ji jen ti, kteří dané látce opravdu rozumí. Ústní zkouška velice objektivní na cokoliv z probraného učiva v THNJ1 a 2.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 2

        • Kobylka Dušan Ing. Ph.D.: Dobrý den, děkuji za příspěvek. Těší mne, že to tak vidíte. Přesně o toto se při hodnocení znalostí studentů snažím. S pozdravem Dušan Kobylka