Zpět na předměty Zpět na rozcestník Vygenerováno 02/12/2019 21:06:42

Elektřina a magnetismus (02ELMA)

  1. Statistiky

  2. Učitelé

    1. Brus Adam Ing.
    2. Břeň David RNDr. Ph.D.
    3. Chadzitaskos Goce prof. Ing. CSc.
    4. Hrivnák Jiří Ing. Ph.D.
    5. Kováč Juraj Bc.
    6. Malachov Martin Ing.
    7. Motlochová Lenka Bc. Ph.D.
    8. Schmidt Josef Ing. Ph.D.
    9. Vysoký Jan Ing. Ph.D.
  3. Otázky

    1. Obsah předmětu

      1. Obsah predmetu mi prisiel nelogicky, zaciatok bol venovany vykladu pojmov ako vektor, derivacia, parcialna derivacia ci integral, co mi pride dost nerozumne v ramci fyzikalneho predmetu. Ak uz teda ma predmet prveho rocnika pouzivat takyto aparat, preco nie je sucastou prvackeho kurzu matematiky? Nehovoriac o tom, ze vyklad konceptov ako je vektor ci derivacia snad v druhom semestri vysokej skoly ani nie je potrebny. Prvy tyzden az dva sa teda prednasa matematika, co by este nebol taky problem, ak by hned dalsou temou nebola teoria relativity, a az potom sa zacina so skutocnou elektrinou a magnetizmom. Taktiez, obsah jednotlivych prednasanych tem je podla mna velmi nerozumny, koncepty su prematematizovane (ci uz v skriptach alebo pocas prednasok) a nie je kladeny ziadny doraz na to, aby student aspon trochu chapal, co sa skutocne deje. Javy elektriny a magnetizmu su velmi zaujimave a pritomne vsade okolo nas, o tom ale pocas predmetu ani len nepocujete, vsetko je len o Taylorovych rozvojoch a krivkovych integraloch bez akychkolvek objasneni. Predmetu chyba iskra, ktora by nas donutila sa zamysliet nad tym, ze za tymi rovnicami sa skutocne nieco nachadza. Toto vsak totalne absentuje, a student si teda z predmetu neodnesie vobec nic. Jedinou motivaciou je potom zlozenie skusky, po ktorej student ucivo do dvoch tyzdnov zabudne. Snad jedine pozitivum su prakticke pokusy, tie sa oplati vidiet. Mohlo by ich byt viac.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      2. Tento předmět má za úkol nás seznámit s principy elektřiny a magnetismu, což mi přijde že jsou zajímavá témata, bohužel jsou občas náročnější na pochopení. Při učení se mi stávalo, že při čtení skript jsem nepochopil některé dílčí kroky při odvozování, naopak při přednáškách se stávalo, že se nám Prof. Chadzitaskos snažil vysvětlit jednu věc více různými způsoby, že to nakonec působilo zmatek, takže jsem se látku nakonec snažil naučit tak, že jsem si poslechl přednášku a nepochopené části jsem si přečetl ve skriptech s tím, že jsem některým krokům věřil "že prostě tak jsou".

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R066
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      3. Během jednoho semestru jsme stihli dost, i když jsem si zatím nestačil vybudovat úplnou intuici pro tuto oblast. Na přednášky jsem ke konci už nechodil, ale musím vyzdvihnout hezké experimenty a zapálenost pana profesora.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      4. Ačkoli mě to upřímně mrzí, přednášky jsem nezvládla. Můj poslední zápis má celkem tři části - hrdý nadpis RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA, několik řádků popsaných změtí náhodných znaků, matematických operátorů a přeškrtaných rovnítek, a jedinou souvislou větu ve znění: "Okay, buddy, I give up." Myslím si však, že pokud vám přednášky nesednou tak jako mně, Štollova skripta (byť velmi často opovrhovaná) jsou za ně dostatečnou náhradou.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      5. Probírané věci jsou hodně obecné a absktaktní. Při přednáškách jsem si jen velmi těžko dokázala představit, o čem se bavíme. Předpokládám, že jde o základy, bez kterých se nedají vyložit další a složitejší předměty, protože žádné praktické využití zde nenacházím.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R063
        • Známka: None
        • Jméno: Alžběta Špádová
        • Ročník: 1


      6. Obsah předmětu je zajímavý, akorát přednášky s profesorem Chadzitaskosem jsou velmi chaotické a pro mě byli velmi zmatené a to bohužel od začátku až do konce

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      7. Pan profesor byl vždy dobře naladěný, nadšený a všemožnymi způsoby se snažil látku vysvětlovat, abychom ji pochopili. Bohužel to se ne vždy podařilo, lidé odcházeli často zmatení a ztraceni v poměrně obtížné latce. Nicmene pan profesor byl vždy ochotný cokoli vysvětlit po hodině i během ní a často dával prostor pro naše dotazy.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      8. Obsahově velmi zajímavý předmět, v přednáškách bylo vidět, že se pan prof. Chadzitaskos snaží, bohužel místy byl výklad poměrně chaotický.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      9. Zajímavá fyzika, odvození spousty hezkých věcí, které mi byly dříve podány jen jako fakt. Abyste přednášky byli schopni zvládat a neztratit se, je třeba být hodně soustředění a hlavně se na to doma pak vždycky podívat, v opačném případě máte ze všeho velice brzy chaos :)

        • Studijní průměr: (2.0, 2.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      10. Přehled všecho z elektřiny, magnetismu, spojení těchto teorií a STR. Speciální teorie relativity je zde vysvětlována velmi jednoduše. Více obecně se pak dál vyučuje v TEF2.

        • Studijní průměr: (2.5, 3.0>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 2


      11. Přednášky jsou často naprosto zmatené, cvičení jsou super. O zkouškovém si Elma vyžádala dost času a představivosti.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      12. Hezký úvod do teorie elektromagnetismu. Na konci všechny Maxwellovy rovnice dávají elegantní smysl. Dojem z přednášek mám mrzutý, chápu, proč spousta studentů brzy začne vynechávat přednášky úplně (ano, byl jsem na každé). Nepovažuji za zvláště důležité věnovat příliš velkou pozornost (4-6 přednášek) diferenciálním operátorům. Vyzdvihl bych asi nejvíce poslední dvě přednášky s Dr. Schmidtem, který na maxwellky šel, jak by si prof. Chadzitaskos přál, "odzadu" a vše elegantně zabalil.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


    2. Zakončení předmětu

      1. Zkoušku mi zadával pan doktor Břeň, přišlo mi že se ptal na otázky, které bych jako absolvent tohoto předmětu měl umět, když jsem si nebyl u něčeho úplně jistý tak mi poradil.

        • Studijní průměr: (1.5, 2.0>
        • Studijní program: 3901R066
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      2. Zkouška pohodová, jako u hodně předmětů - když víte, rádi naťuknou ke správnému postupu. Řekl bych, že Chadzi spíše přilepšuje, pokud může. Učil jsem se cca tři dny (intenzivně) z poznámek z přednášek od spolužáka, doplněné v případě nejasností ze skript (popř. něco navíc) a poznámek z minulých let z ulozto.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      3. Pokud můžu poradit, zkuste udělat všechno pro to, abyste stihli předtermín; moct si tento předmět "odškrtnout" ještě před oficiálním začátkem zkouškového je k nezaplacení, zvlášť když budete mít štěstí na doktora Břeně... Nechci, aby to vyznělo, že zkouška s ním je snad nějak výrazně jednodušší - osobně však oceňuji, že jeho otázky jsou jednoznačné, má obdivuhodnou schopnost přenést svůj vlastní klid i na nebohého zkoušeného a především je ochotný mu i během samotné zkoušky ukazovat nové a nové způsoby, jak se dá na tu kterou věc přijít i "jinak". Z jedné z nejobávanějších zkoušek letního semestru se tak pro mě ELMA stala jednoznačně jednou z nejpříjemnějších.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      4. Zkouška nebyla moc příjemná. Nechápu, jakou roli hraje výsledek písemné části s příklady - na začátku možná pochvala, ale při udělení výsledné známky se výsledek z příkladů nijak nepřičítá (možná?).

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R061
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      5. Zkouška je poměrně náročná obsahové, je potřeba umět a rozumet opravdu cele látce. Pan profesor dává mnoho otázek, takže kdyz se v jedné zamotate, nic se neděje. S opakováním zkoušky také není problém. Dost je prihlizeno také k písemné části zkoušky a pokud ji máte odpuštěnou, čeká od vás pan profesor ještě víc.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R060
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      6. Látky je poměrně hodně, ale dá se to zvládnout. U zkoušky bylo dost času na rozmýšlení a odvozování vztahů. Velmi oceňuji poznámky samotného prof. Chadzitaskose, které v kombinaci se skripty byly skvělým učebním materiálem.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      7. Písemná zkouška obsahovala příklady paralelní s těmi ze skript. Na ústní můžete být dotázáni na absolutně cokoliv, především se ale pan profesor Chadzitaskos ptá na kapitoly, které odvozuje na přednáškách. Ústní zkouška u jiných vyučujících je prý daleko snazší.

        • Studijní průměr: (2.0, 2.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      8. ELMU zkouší profesor Chadzitaskos spolu s Břeněm. Pokud na zkoušku jdete k panu Břeňovi, dostanete pravděpodobně základní zákony (Gauss, Coulomb, Ampér,..) a nedostanete žádnou těžkou odvozovací otázku a to i když budete obhajovat lepší zmámku. Mezitím co pan Chadzitaskos vám zadá skoro cokoliv. Je spravedlivý, ale měla jsem u zkoušky pocit, že nemá skoro vůbec přehled o počtu zadaných otázek. Pokud napíšete jiné odvození, než které dělal on na přednáškách, nevidí to vůbec rád. Ale k tomu stačí se učit z NEPROPADEJTE PANICE, zde je hodně věcí skvěle odvozených a je to v souladu s odvozováním z jeho přednášek. Záchranné otázky jsou: odvození Maxwellova posuvného proudu, odvození Gaussovy a Stokesovy věty, Maxwellky v látkovém prostředí a celé jejich odvození i pomocí těchto dvou vět, dynamika v STR. Chadzitaskos je jinak velmi přátelský, ale zkouška u Břeně je přeci jenom o něco jednodušší.

        • Studijní průměr: (2.5, 3.0>
        • Studijní program: 3901R021
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 2


      9. Zkouška byla hezky v klidu, přiměřeně náročná, ale bez stresu.

        • Studijní průměr: <1.0, 1.5>
        • Studijní program: 3901R061
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1


      10. Zkouška se skládá z praktické a teoretické části, které se nemusejí psát v jeden den, což jistě mnoho studentů ocenilo. Těžší byla pro mě část praktická, teoretická část již byla vedena v klidné atmosféře a pan profesor se snažil studentům pomoci.

        • Studijní průměr: (2.0, 2.5>
        • Studijní program: 3901R016
        • Známka: None
        • Jméno: None
        • Ročník: 1