Kobylka Dušan Ing. Ph.D. :: [17THN2] Termohydraulický návrh jaderných zařízení 2

Další předměty
[17BPJR2] Bakalářská práce 2
[17BPJZ2] Bakalářská práce 2
[17EEZ] Energetika a energetické zdroje
[17EXK] Exkurze
[17SAZ] Stroje a zařízení jaderných elektráren
[17TCJ2] Technologické celky jaderných elektráren 2
[17THNJ2] Termohydraulický návrh jaderných zařízení 2
[17THN2] Termohydraulický návrh jaderných zařízení 2
[17TMP] Termomechanika jaderného paliva
[17UEN] Úvod do energetiky
Role učitele
Přednášející, Cvičící, Zkoušející
Počet hodnotících: 3 / 14 !! Pozor !!
Nedostatek hodnocení. Statistika nemusí být relevantní.
Procento hodnotících: 21 %
|====................|
Celkové hodnocení [6]
1 : |....................| 0 % [0]  
2 : |===.................| 16 % [1]  
3 : |....................| 0 % [0]  
4 : |=======.............| 33 % [2]  
5 : |==========..........| 50 % [3]  
medián: 4.50 průměr hodnocení: 4.17

Všichni učitelé

75% hodnocení je v rozmezí 1.00 až 2.32
medián: 1.39
průměr hodnocení: 1.63
Hodnocení v roli cvičící [3]
1 : |....................| 0 % [0]  
2 : |....................| 0 % [0]  
3 : |....................| 0 % [0]  
4 : |=======.............| 33 % [1]  
5 : |=============.......| 66 % [2]  
medián: 5.00 průměr hodnocení: 4.67

Všichni učitelé

75% hodnocení je v rozmezí 1.00 až 2.29
medián: 1.39
průměr hodnocení: 1.54
Hodnocení v roli přednášející [3]
1 : |....................| 0 % [0]  
2 : |=======.............| 33 % [1]  
3 : |....................| 0 % [0]  
4 : |=======.............| 33 % [1]  
5 : |=======.............| 33 % [1]  
medián: 4.00 průměr hodnocení: 3.67

Všichni učitelé

75% hodnocení je v rozmezí 1.00 až 2.50
medián: 1.50
průměr hodnocení: 1.72


P : Slovní vyjádření k navštíveným přednáškám. [2]
  • Kdokoli, kdo dokáže listovat skripty a přepisovat náhodné vzorce čitelněji by přednášky vedl lépe
  • 90 % přebráno ze skript, malá přidaná hodnota přednášek.

C : V čem by se měl(a) cvičící zlepšit? [2]
  • Těch několik málo náhodou počítaných příkladů je naprosto k ničemu. Obtížnostně ani náznakem neodpovídají tomu, co je požadováno pro získání zápočtu a způsob výpočtu též k ničemu není. Metoda "sednu si na katedru a počkám, až někdo spočítá nějaký výsledek. Je-li tento správně, pokračujeme v přednášce, je-li špatně proces se opakuje" je k ničemu. Rozhodně by neuškodil jiný cvičící.
  • Na cvičeních dělat příklady o stejné úrovni, jako jsou v testu. Nečekat hodinu u každého příkladu, než na něj někdo přijde. Více příkladů.

Z : Poznámky ze skládání zkoušky (průběh, náročnost, objektivita zkoušejícího, apod...) [1]
  • Vypsat ve zkouškovém 2, slovy dva, termíny je nepředloženost. Výmluvy na časovou vytíženost jsou řešitelné (u písemek může sedět někdo jiný, není žádný důvod bránit psaní sdílení tepla a mechaniky tekutin v jednom termínu a další) a od vedoucího ročníku nevhodné. Fakt, že se ke státnicím musí člověk dostat navzdory jeho upřímné snaze nevrhá na katedru dobré světlo.

P : Co na přednášející(m) oceňujete? [1]
  • Zaujetí pro látku

P : V čem by se měl(a) přednášející zlepšit (struktura přednášek, srozumitelnost, zápis na tabuli, apod...)? [2]
  • Všechno špatně, celé znova. Výklad, zápis i celá struktura přednášek jsou naprosto nahodilé bez jakéhokoli smyslu a systému. Soustavné přepisování empirických vztahů z Hejzlarových skript pro výpočet toho či tamtoho bez jakéhokoli nadhledu a vhledu je ztrátou času pro všechny zúčastněné.
  • Nečitelné písmo, srozumitelnější (hlasitější) přednes.

C : Poznámky ke cvičení obecně (nevztahující se ke konkrétnímu cvičícímu) [2]
  • Cvičení se od přednášek neodlišují
  • Minimum procvičených příkladů, navíc bez jakéhokoli postupu na tabuli.

P : Slovní vyjádření k navštíveným přednáškám. [5]
1 : |====................| 20 % [1] Slovní odpověď

P : Kolik jste odhadem navštívili přednášek? [3]
1 : |=======.............| 33 % [1] 90%-100%
2 : |=============.......| 66 % [2] 75%-90%
3 : |....................| 0 % [0] 50%-75%
4 : |....................| 0 % [0] méně než 50%

C : Napište, co na cvičícím oceňujete [3]
1 : |....................| 0 % [0] Slovní odpověď

C : V čem by se měl(a) cvičící zlepšit? [5]
1 : |====................| 20 % [1] Slovní odpověď

Z : Z čeho jste se učil(a) na zkoušku (skripta, zápisky, jiné zdroje, případně jaké)? [2]
1 : |==========..........| 50 % [1] Vlastní zápisky
2 : |==========..........| 50 % [1] Skripta
3 : |....................| 0 % [0] Wikiskripta
4 : |....................| 0 % [0] Jiné zdroje (do komentáře napište jaké)

Z : Zkoušející nabídl(a) dostatek termínů zkoušek. [2]
1 : |....................| 0 % [0] nevyjádřeno
2 : |....................| 0 % [0] Ano a byly dobře rozvrstvené
3 : |==========..........| 50 % [1] Ano, ale byly špatně rozvrstvené
4 : |==========..........| 50 % [1] ne

P : Oznámkujte přednášející(ho) [3] 3.67
1 : |....................| 0 % [0] 1 (výborný)
2 : |=======.............| 33 % [1] 2
3 : |....................| 0 % [0] 3
4 : |=======.............| 33 % [1] 4
5 : |=======.............| 33 % [1] 5

P : Co na přednášející(m) oceňujete? [4]
1 : |==========..........| 50 % [2] Slovní odpověď

P : V čem by se měl(a) přednášející zlepšit (struktura přednášek, srozumitelnost, zápis na tabuli, apod...)? [5]
1 : |====................| 20 % [1] Slovní odpověď

C : Oznámkujte cvičící(ho) [3] 4.67
1 : |....................| 0 % [0] 1
2 : |....................| 0 % [0] 2
3 : |....................| 0 % [0] 3
4 : |=======.............| 33 % [1] 4
5 : |=============.......| 66 % [2] 5

C : Jaké byly nároky na získání zápočtu? [3]
1 : |=============.......| 66 % [2] velmi obtížný
2 : |=======.............| 33 % [1] obtížný
3 : |....................| 0 % [0] středně obtížný
4 : |....................| 0 % [0] lehký
5 : |....................| 0 % [0] velmi lehký

C : Poznámky ke cvičení obecně (nevztahující se ke konkrétnímu cvičícímu) [5]
1 : |====................| 20 % [1] Slovní odpověď

Komentář vyučujícího k hodnocení předmětu

Přednášky jsou nastaveny tak, aby předmět mohl absolvovat i student, který skripta nevlastní a nepůjčí si je z knihovny. Z toho důvodu je samozřejmě nutné vzorce v průběhu přednášky na tabuli psát. Výuka v podobě najděte si vzorec č."xx" na straně "yy" ve skritpech je z tohoto důvodu nemožná. Ke většině vztahů (pokud se významově neopakují) je podán výklad, který ozřejmí symboly, fyzikální význam jednotlivých členů a použití vztahu. Odhadem cca 25% látky ve skriptech není a na přednáškách je probíráno nově, proto také doporučuji na přednášky chodit.
Struktura přednášek má základ ve skritptech, látka je většinou probírána postupně od jednoduchých věcí ke složitějším. Základní rovnice jsou odvozeny a okomentovány a poté většinou provádíme jejich řešení ve speciálních případech. Látka na sebe navazuje, takže doporučuji se v průběhu semetru průěžně připravovat, jinak se student brzy ztratí v pojmech.
Příklady počítané v rámci výuky mají studenty naučit používat právě probrané vztahy a chápat jednotlivé kapitoly separátně. Řešit komplexní příklady (obdobné zápočtovým) na přednáškách není možné ani časove ani z toho důvodu, že látka za celý semestr není ještě probrána a studenti ji nemají učením zažitou. Samostatný výpočet příkladů má studenty donutit nad problémem přemýšlet a orientovat se ve vlastních poznámkáh či skriptech. V rámci počítání odpovídám na dotazy a snažím se studenty dostat dalšími otázkami na správnou myšlenku. Výpočet na tabuli je z toho pohledu zbytečný, neboť (dle dřívějších zkušeností) většina studentů text z tabule pouze opíše a příklad nepochopí.
Naproti tomu zápočtové příklady jsou sestaveny tak, aby ukázaly pochopení celé látky studentem a jeho orientaci v problematice. Vzhledem k možnosti používat literaturu samozřejmě nemohou být založeny na pouhém dosazení do probraných vzorců, ale vyžadují celkovou znalost probrané látky. K vyřešení ani nestačí si látku přečíst a spolehnout se na literaturu, ale je nezbytné se v ní dobře orientovat a rozumět jí. Tímto se snažím vychovat ze studentů dobré budoucí inženýry, kteří o problému přemýšlí. Mechanické dosazování do vzorců stačí na střední škole (nebo některých "pseudo" VŠ), budoucí dobrý inženýr a absolvent FJFI musí umět více.
Zápočtové termíny jsou vybírány po dohodě se studenty tak, aby jim co nejvíce vyhovovaly. Pokud je zájem více studentů, rád vypíši další termín. Celkem v uplynulém semestru proběhlo 8 termínů z mechaniky tekutin a 5 termínů ze sdílení tepla. Vzhledem k počtu na předmět zapsaných studentů a tomu, že na termín může přijít 12 studentů, je to jistě dostatečný počet, aby každý přišel na písemku i vícekrát. Kombinovat písemky z mechaniky tekutin a sdílení tepla dohromady nemá principiální význam, neboť 12-13 studentů na termín je maximální kapacita učebny, tj. o to méně studentů může přijít na druhou písemku. Svěřit hlídání druhé skupiny v jiné místosti někomu jinému sice možné je, ale tím by se studenti připravili o případné rady a pomoc při řešení a čas potřebný k opravování písemek to stejně nevyřeší.
Samozřejmě uznávám výtky ohledně čitelnosti písma a za špatnou čitelnost se omlouvám. Případné dotazy o vysvětlení během výklady ochotně zodpovídám.