Anketa ČVUT
FJFI - předměty - letní semestr 2017/18
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská

Jex Igor prof. Ing. DrSc. - [02TSFA] Termodynamika a statistická fyzika

Hodnotící studenti
  • Počet hodnotících: 21 / 66
  • Procento hodnotících: 31 %
Celkové hodnocení [21]
1:
4 % [1]
2:
14 % [3]
3:
42 % [9]
4:
33 % [7]
5:
4 % [1]

Statistické údaje

  • Medián: 3.00
  • Průměr hodnocení: 3.19

Všichni učitelé

  • 75% hodnocení je v rozmezí 1.00 až 2.10
  • Medián: 1.33
  • Průměr hodnocení: 1.59
Hodnocení v roli přednášející [21]
1:
4 % [1]
2:
14 % [3]
3:
42 % [9]
4:
33 % [7]
5:
4 % [1]

Statistické údaje

  • Medián: 3.00
  • Průměr hodnocení: 3.19

Všichni učitelé

  • 75% hodnocení je v rozmezí 1.00 až 2.19
  • Medián: 1.40
  • Průměr hodnocení: 1.72
  • P :  Slovní vyjádření k navštíveným přednáškám. [11]
    • Na začátku jsem si připadal jako na Dějinách fyziky 3. Profesor přemýšlí o aplikacích fyziky v reálném světě a nutí přemýšlet i nás, ale bohužel je to i na úkor látky, kterou se máme na přednášce naučit. Profesor učí tak, jak ho to baví, ne tak, abychom si z přednášky co nejvíce potřebného odnesli.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R063 Fyzikální elektronika PO
    • velký chaos, ale při učení se trochu pomohou a začne to víc dávat smysl
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Na to, aby človek rozumel látke nie je vôbec potrebné navštevovať prednášky, aj keď kladené otázky v rámci nich pomôžu v náhľade na problematiku. Privítal by som, keby p. profesor toľko nestresoval študentov tým, že miestami ich zosmiešňuje pred ostatnými. Zároveň je dobré spomenúť, že niektoré časti látky sa mi návštevou prednášky iba zbytočne znechutili, čo je viac než nežiaduce.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • Zápisy na tabuli byly nepřehledné a celkově byly přednášky dost zmatečné, těžko uchopitelné a student většinou odcházel bez porozumění.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Bez předchozí přípravy nemáte šancí držet s panem profesorem krok.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Látka je zajímavá, ale je otázkou, zda se vyplatí na přednášky chodit. Bez wikiskript bych asi nevěděl, co se na přenáškách dělo.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Přednášky byly chaotické, střídaly se zajímavé části s příklady a detailním probráním s náhodným odvozováním veličin, o kterých jsme nevěděli, co vyjadřují a k čemu slouží.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Zbytečné.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
    • Nejsou vedeny tak, aby studenty naučili látku ke zkoušce
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
    • Kromě první hodiny jsem si celý semestr připadala jako Leoš Mareš v Kazmově One Man Show- nejdřív ani nevíte, že v ní jste, pak se s ní snažíte nějak vypořádat a nakonec zjistíte, že šlo ale o něco úplně jiného.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R066 Inženýrství pevných látek PO
    • Přednášky jsou docela zábavné a dobře se poslouchají. Jen mám pocit, že nakonec jsem vlastně nevěděla, co jsem se dozvěděla, protože se mi to úplně nespojovalo do nějakých logických celků.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R061 Experimentální jaderná a částicová fyzika PO
  • Z :  Z čeho jste se učil(a) na zkoušku (skripta, zápisky, jiné zdroje, případně jaké)? [9]
    • Wikiskripta a doplňkově učebnice od Maršáka, která je rozdělena na část termodynamiky a statistické fyziky (toho jsem si všimnul pozdě)
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R063 Fyzikální elektronika PO
    • pan děkan na konci přednášek dá seznam otázek, která pan zkouší, cvičící by tento seznam měli respektovat a nezavádět nic nového
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Vlastní zápisky a zdroje od kamarádů a z internetu - hlavně příklady na praktickou část, ta je nejtěžší.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Zbierka príkladov od p.doktora Štefaňáka, wikiskriptá, množstvo vypožičanej literatúry v problematike termodynamiky a štatistickej fyziky, FTP a internetové zdroje.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • wikiskripta + na písemnou část zápisky ze cvičení
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • Poznámky z přednášek Vládi Pospíšila, materiály na FTP a zápisky z cvičení.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Wikiskripta a vlastní zápisky
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
    • učit se dá z wikiskript, které je třeba někdy doplnit o vlastní poznámky, pro pochopení látky jsou nejlepší přednášky prof. Kulhánka (online na vsprednasky.cz)
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Všechno co je dostupné.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
  • Z :  Poznámky ze skládání zkoušky (průběh, náročnost, objektivita zkoušejícího, apod...) [10]
    • Na test si musí studenti napočítat hodně příkladů. Pak je nutné umět teoretické otázky, jejichž seznam je určen profesorem. Na ústní zkoušce pak dostáváte záludné otázky, tak je třeba ukázat, že o tom nějak přemýšlíte a umíte využít teorii, kterou jste se naučili (na toto dá připravit leda tím, že chodíte na přednášky a pozorujete profesorovy myšlenky a poznámky kolem).
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R063 Fyzikální elektronika PO
    • písemku sestavují a opravují cvičící, dávat do písemky příklad, který nikdo za poslední dva roky nespočítal, je nevhodné a znevýhodňující účastníky zkoušky, po vyhodnocení si vytáhnete od cvičících a máte čas na vypracování a postupně chodíte za panem děkanem do kanceláře. On si s vámi začne povídat volně na vaše témata podobně jako na přednáškách
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Největší problém je dostat se přes praktickou část zkoušky. Je tam spousta příkladů, které svou náročností neodpovídají obtížnosti příkladů braných na přednášce a student si často neví rady jak na ně. U ústní pan Jex příliš netrápí, pokud na papíře s otázkami je aspoň něco napsaného a většinou dá aspoň za E jen velmi málokdy od ústní vyhodí.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Píše sa celkom jednoduchá písomka pokiaľ viete, ako v príkladoch postupovať. Následne sa presuniete do miestnosti s veľkým bielym stolom na katedre fyziky, kde si ťaháte 2 otázky, ktoré zadal sám p. profesor. Po ich niekoľkohodinovom vypracovaní sa konečne dostanete na rad k p.dekanovi, kde nasleduje pohodový rozhovor o látke. Pokiaľ máte na papieri napísanú dosť dlhú prípravu, p. profesor to nehrotí a je ochotný vám ponúknuť aj lepšiu známku, pokiaľ máte dobrý výsledok z písomky. Pripadá mi to tak, že p. profesor vie, že ten predmet nie je vedený úplne dobre a tak aj skúšanie pôsobí.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • Zkouška je dost specifická. Začne se klasicky testem - o trochu težší než zápočtový test, nicméně napsatelný. Po jeho úspěšném napsání následuje ústní část, kde dostanete dvě teoretické otázky a máte dostatek času na jejich zpracování. Pak si jdete popovídat s panem děkanem, ten prolítne to, co jste napsali a pak ze vás k nim začne na něco ptát. Bohužel člověk často neví, nač je tázán... Ale pokud máte hezky zpracované otázky, není problém projít i při nezodpovězení otázek.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • Táto skúška prebehla celá v príjemnej atmosfére, veľmi sa mi páčil spôsob, akým pán profesor pokladal otázky: nezaujímalo ho, čo ste sa naučili naspamäť, ale to, či chápete súvislosti a podobne.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R061 Experimentální jaderná a částicová fyzika PO
    • Písemka byla hodně obtížná. Pan profesor sice u zkoušky asi není zlý, ale tak nějak z něho strach jde. To člověka může rozhodit. Zkouška mi připadá objektivní.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Písemná + ústní. Na ústní každý dostane 2 otázky, které vypracovává a poté prezentuje zkoušejícímu. Ten se dál doptává na detaily a více či méně související otázky. Připravte se, že zkouška kvůli postupnému chození na ústní trvá dlouho.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Zkouška byla relativně datelná. Ale příprava zabrala hrozně moc času.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
    • Nebyla to příjemná zkouška
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
  • P :  Co na přednášející(m) oceňujete? [12]
    • Donutí studenty se zamýšlet nad opravdovým fyzikálním světem a nejen počítat. Je vtipný.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R063 Fyzikální elektronika PO
    • Jde poznat, že přednášející látce velmi dobře rozumí.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R066 Inženýrství pevných látek PO
    • nic mě nenapadá
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Bral to jako škola hrou a snažil se různé problémy nastínit pomocí reálných situací.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Kladenie otázok študentom počas prednášky. Bavilo ma nad nimi premýšľať.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • Oceňuji kontakt s posluchárnou. Jeho dotazy na posluchače jsou výborný způsob jak udržet studenty bdělé a učí je tak fyzikálně myslet. Nejedná se pouze o odvození nějakého vztahu, ale o pochopení fyzikálního děje.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Dotazy do publika přednášku osvěží. Občas jich je však trochu moc.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Má velmi široký rozhled. Občas jsou přednášky i vtipné, pokud zrovna negriluje vás.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
    • Otázky do publika, které se vztahují k látce co se bude probírat, jsou dobrá forma úvodu. Pan děkan látce opravdu rozumí a někdy zmíní pár příkladů ze života nebo použije analogii, která látku činí snáze pochopitelnou, ale ....
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Snahu podat předmět jinak a to tím způsobem, aby byl student nucen o věcech přemýšlet. Rekapitulace probrané látky z předchozí přednášky.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Oživení přednášek smyslem pro humor, i když často na náš účet, sklony k exhibicionismu a ilustraci aplikace teorie na příkladech ze života. Nejpřínosnější částí přednášek je počáteční shrnutí předchozí hodiny, což je snad jediné orientační vodítko, podle kterého se dá odhadnout, co bylo cílem.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R066 Inženýrství pevných látek PO
    • Sem tam prohodí vtip, snaží se přidávat příklady z reálného života a nutí člověka přemýšlet o tom, co říká.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R061 Experimentální jaderná a částicová fyzika PO
  • P :  V čem by se měl(a) přednášející zlepšit (struktura přednášek, srozumitelnost, zápis na tabuli, apod...)? [13]
    • Musí začít učit tak, aby to pochopili studenti, kteří se TSFA ještě neučili. Musí pojmenovat písmenka, která používá při odovozování, protože bez pojmenování je na přednášce nesrozumitelné i jednoduché odvození disociačního zákona. Musí říkat, co se chystá odvodit, a může říkat, proč se to chystá odvodit. Měl by zadat otázky ke zkoušce na hodině, která není v době volna. Hodina ve volnu by měla být bonusová pro nadšence. Měl by na začátku říct, že není na studenty zlý ani se neraduje z pokládání zákeřných otázek, že to tak pouze vypadá.
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R063 Fyzikální elektronika PO
    • dát tomu hlavu a patu, snažit se vysvětlovat, nenechat věc padat z nebe, psát nadpisy
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Na těch několika přednáškách, na nichž jsem byl, jsem byl absolutně ztracen, protože každá přednáška začala tak někde náhodně v osnovách a přednášky nesledovaly žádnou užitečnou posloupnost (ta se bohužel zdála být dosti náhodná).
      st. průměr: <1.0, 1.5> st. obor: 3901R066 Inženýrství pevných látek PO
    • Často se nevědělo k čemu probíraný problém patří - chyběly nadpisy. A ne vždy bylo jasné co se pod danou značkou či písmenem myslí za veličinu.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Takmer vo všetkom. V zápise na tabuli, umení podať látku aj tým slabším a trošku zosobniť prístup k študentovi.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R021 Matematické inženýrství PO
    • V zapisování na tabuli.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Vytvoriť aspoň nejakú štruktúru.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R061 Experimentální jaderná a částicová fyzika PO
    • ...., ale zápis na tabuli, celková struktura přednášek ? chaos? Nikoliv přednášky dávají smysl, ale pokud máte štěstí, tak zpětně po 100 minutách v horším případě je máte šanci pochopit na konci semestru. Pomohly by nadpisy, oddělování témat. Přednášející si musí vytvořit odstup, protože přednáší lidem co danou věc neznají. Když si po x-té před posluchárnou zopakuje pro sebe co už umí a sepíše výpočty na tabuli; bez nějakých dobrých skript (ještě, že tu jsou aspoň wikiskripta) se dá těžko z přednášky něco odnést.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Látka bohužel není podána příliš srozumitelně. Zápis na tabuli je trochu moc strohý.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R062 Fyzika a technika termojaderné fúze PO
    • Především by měl přednášet to, co bude pak i zkoušet a nějak to strukturovat aby se bylo z čeho připravit na zkoušku.
      st. průměr: (1.5, 2.0> st. obor: 3901R016 Jaderné inženýrství PO
    • V kritice z minulých let bylo již mnohokrát zmíněno, co je třeba zlepšit. Od struktury přednášek, zápisů na tabuli, přehlednějšího výkladu atd. Celý tento předmět je postaven do té pozice, že student pravidelně dochází na one man show, která udusává jeho zájem o předmět. Je perzekuován za svou nevědomost, aniž by měl možnost se cokoliv naučit. Vše je zakončeno rádoby vtipným ponižováním studentů před ostatními téměř při každé otázce do publika. Zařazovat do ankety tento předmět je zbytečné. Dle mého názoru má přednášející pramalý zájem na tom, aby si studenti z jeho přednášky odnesli kvalitní informaci. Zeptáte-li se starších studentů, zjistíte, že na formě přednášky se za poslední roky vůbec nic nezměnilo navzdory kritice v anketě (ať už více či méně konstruktivní). Pan děkan rád dává do novin rozhovory o studentech, o "nesnižování laťky" a kvalitním vzdělávání na FJFI. Bohužel jakékoliv nadšení studenta, odhodlání se něco naučit, věnovat tomuto předmětu čas a energii nedopadává paradoxně právě v tomto předmětu na úrodnou půdu.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R060 Dozimetrie a aplikace ionizujícího záření PO
    • Jednoznačně ve struktuře. Z pozice studenta se TSFA po první hodině promění na zběsilý tok partičních sum, který do konce semestru neustane. Když je jen zastaralá literatura, tak by neuškodilo rozšířit alespoň sylaby o záchytné body, odkud, přes co a kam se na dané přednášce směřuje.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R066 Inženýrství pevných látek PO
    • Zápis na tabuli by se dal trošičku vylepšit, aby byl srozumitelnější - občas by stačilo říct, co se právě dělá/odvozuje. Při diskuzi s některými studenty působí dost nadřazeně, možná by neuškodilo trochu zvolnit a zohlednit, že nejsme supermani a chceme se to teprve naučit, ještě to neumíme perfektně.
      st. průměr: (2.0, 2.5> st. obor: 3901R061 Experimentální jaderná a částicová fyzika PO
P :  Kolik jste odhadem navštívili přednášek? [21]

Průměr odpovědi: 0.00

1 :
2 :
3 :
4 :

Odpovědi

  • 1 : 57 % [12]: 90%-100%
  • 2 : 14 % [3]: 75%-90%
  • 3 : 14 % [3]: 50%-75%
  • 4 : 14 % [3]: méně než 50%
Z :  Z čeho jste se učil(a) na zkoušku (skripta, zápisky, jiné zdroje, případně jaké)? [28]

Průměr odpovědi: 0.00

1 :
2 :
3 :
4 :

Odpovědi

  • 1 : 3 % [1]: Vlastní zápisky
  • 2 : 3 % [1]: Skripta
  • 3 : 39 % [11]: Wikiskripta
  • 4 : 14 % [4]: Jiné zdroje (do komentáře napište jaké)
Z :  Zkoušející nabídl(a) dostatek termínů zkoušek. [19]

Průměr odpovědi: 0.00

1 :
2 :
3 :
4 :

Odpovědi

  • 1 : 10 % [2]: nevyjádřeno
  • 2 : 84 % [16]: Ano a byly dobře rozvrstvené
  • 3 : 5 % [1]: Ano, ale byly špatně rozvrstvené
  • 4 : 0 % [0]: ne
P :  Oznámkujte přednášející(ho) [21]

Průměr odpovědi: 3.19

1 :
2 :
3 :
4 :
5 :

Odpovědi

  • 1 : 4 % [1]: 1 (výborný)
  • 2 : 14 % [3]: 2
  • 3 : 42 % [9]: 3
  • 4 : 33 % [7]: 4
  • 5 : 4 % [1]: 5